Den nya linfärjan i Vaxholm klubbades igenom trots att Waxholmsbolaget påpekat stora säkerhetsbrister med trafiklösningen. Rederiet blev heller inte informerat under arbetsutskottets hantering av frågan.
Nyligen tog kommunfullmäktige i Vaxholm beslut om ett samverkansavtal mellan staden och Statens fastighetsverk om den nya linfärjan mellan Vaxholm och kastellet som startar i maj nästa år. Men beslutet togs bara tre veckor efter att Waxholmsbolaget tillfrågats om sina synpunkter på linfärjan. Under arbetsutskottets arbete med att ta fram underlag för avtalet har Waxholmsbolaget över huvud taget inte hörts.
Något som Waxholmsbolaget menar är anmärkningsvärt med tanke på att rederiet är en tung trafikaktör på platsen. Rederiet avstyrker nu kraftfullt den planerade linfärjeleden med hänvisning till en rad säkerhetsrisker som den innebär. Den kajanläggning som krävs, inklusive färjans längd, konstateras sammantaget sticka ut 43 meter vinkelrätt från Vaxholmskajen. Något som rederiet menar riskerar att påverka övrig kollektivtrafik negativt.
– Jag ser en ökad säkerhetsrisk vid passerande av det smala sundet där det går mycket fritidsbåtar. Risken är att vi inte kan trafikera sundet på grund av linfärjan, och tvingas gå runt kastellet, vilket kostar tid, pengar och onödig miljöpåverkan, säger Göran Malmsten, trafikchef på Waxholmsbolaget.
Det nya färjeläget skulle göra infarten mot Vaxholm norrifrån mer än 40 meter smalare, vilket minskar, eller till och med omöjliggör anlöp till kajplats 9-7, särskilt för bogtillägg. Men även vid stävtillägg krävs en mängd tillkommande utbackningar, långt ut i sundet. Det blir även försämring av sikten då fartygen ofta kommer skymma varandra, befarar Waxholmsbolaget.
Sommartid uppgår Waxholmsbolagets trafik ofta till mer än 30 rörelser per riktning och dag. Linfärjans begränsade manöverbarhet kan också utgöra en säkerhetsrisk i sundet. Rederiet pekar särskilt på lägen där äldre och traditionellt byggda fartyg med endast en propeller kan komma att sättas i. ”Osäkerheten bland fritidsskeppare om en linfärjas funktion och linans position riskerar också att stanna upp trafiken och ligga till grund för incidenter och i värsta fall sammanstötningar”.
Rederiet ifrågasätter även varför man inte har tillfrågats huruvida en utökning av trafiken till Kastellet vore möjlig att göra med befintlig skärgårdstrafik, något man menar vore logiskt.
– Men vi har inga konkurrens- eller marknadsynpunkter, utan resonerar helt ur säkerhetsperspektivet, säger Göran Malmsten.
Lars Lindgren (M), ordförande i arbetsutskottet, menar att Waxholmsbolaget uttalar sig om saker de inte har att göra med:
– För det första har vi gjort ett samrådsförfarande även om det formellt inte behövs, deras är ett av de svar vi fått in. Men de går in på frågor som inte de är ansvariga för, det är ett yttrande som går långt bortom Waxholmsbolaget ansvarsområde. Det kan jag säga så har jag inte sagt för mycket, säger han och fortsätter:
– Som jag har förstått så har inte Sjöfartsverket några negativa invändningar mot det.
Fakta/Linfärjan
• Parterna i samarbetsavtalet om en linfärja är Vaxholms stad, Statens fastighetsverk och Trafikverkets färjerederi.
• Linfärjan är lösningen på en fråga som har utretts i flera år. Fram tills nu har en turbåt trafikerat kastellet.