
Linfärjan i Vaxholm har varit igång en dryg månad.
Flera incidenter har rapporterats – ändå anser ansvariga att linfärjan är till belåtenhet.
– Den fungerar oerhört bra, säger Anders Werner, rederichef.
Trots kritik från Sjöfartsverket och flera andra instanser valde Trafikverket och Vaxholms stad att fullfölja projektet med linfärjan över Kastelleden. I dag, torsdag, har färjan varit i trafik i 55 dagar och redan har flera incidenter rapporterats. En av de senaste förra måndagen då Sjöfartsverkets fartyg Anders Bure stötte i vajern med sin sidescanner som användes just då under pågående sjömätning. Detta hände trots att fartyget väntade in att färjan passerat och varningssignaler släckts.
– Några incidenter har det varit. Men samtidigt undrar jag var man drar gränsen – vad är en incident? Säger Anders Werner.
Han menar att det viktigaste är att inga olyckor har inträffat.
– Självklart ska man försöka undvika alla slags incidenter. Men samtidigt är linfärjan ny i Vaxholm, det får man tänka på.
Han menar att färjan behöver en inkörningsperiod och att färjan på sikt kommer att bli en naturlig del av trafiken i sundet.
En annan diskussion som kommit upp är antalet besättningsmän ombord på färjan. Från början skulle det vara en ensam besättningsman. Nu är det tre. Enligt källor till tidningen skulle det ha att göra med att färjan är svårmanövrerad. Det är dock något Anders Werner dementerar.
– Tre besättningsmän har vi bara haft någon gång ibland och då har det varit en fråga om att köra in personal. Oftast är det två besättningsmän. På lång sikt tänker vi oss att färjan ska skötas av en person. Men vi tänker att det kan vara bra att ha fyra ögon istället för två så här i början.
Något annat som ifrågasätts är hur det kan bli en miljövinst när övrig båttrafik måste ta en omväg. Det argumentet tillbakavisar dock Werner direkt.
– Det är taget ur luften att det skulle vara sämre för miljön. Det är inte en jättestor omväg och ska du ut i Stegesund är det nästan närmre att gå den vägen.
Samtidigt säger han att den effektiva tiden på att vänta då linfärjan passerar också gör att man kör mer försiktigt och att det i sig är en miljöbesparing.