
Ett tjugotal personer sägs upp efter att varvet Rindö Marine förlorat sitt kontrakt med motortillverkaren Volvo Penta.
– Halva omsättningen försvann för oss som på ett bräde, säger Magnus Sörenson, vd för Rindö Marine.
Varvet Rindö Marine har reparerat och underhållit båtar i fjorton år. Men i oktober varslades ett tjugotal anställda. Varslet var ett första steg mot nedläggningen av verksamheten på västra Rindö.
En av anledningarna till avvecklingen är att motortillverkaren Volvo Penta strukturerat om bland sina återförsäljare. När det nystartade bolaget Imatech i januari i fjol tog över all försäljning och service av kommersiella Volvo Pentamotorer förlorade Rindö Marine en av sina viktigaste inkomstkällor.
– Halva omsättningen försvann för oss som på ett bräde. Volvoverksamheten är något vi verkligen satsat på. Vi har därför känt oss tvungna till den här förändringen, säger Magnus Sörenson, vd på Rindö Marine.
Men även andra faktorer har spelat in.
– Vi har märkt av en minskad efterfrågan på våra varvstjänster. Till exempel har turerna kring skärgårdsupphandlingen skapat en ovisshet kring framtiden. Redare har gjort färre investeringar i båtreparationer och fler företag har lämnat anbud på samma jobb, säger Magnus Sörenson.
Rindö Marine är en del av Dockstavarvet, som också har ett varv på Muskö. Det är den verksamheten som koncernen nu väljer att satsa på.
Samtidigt som Rindö Marine lägger ner gör ett nytt varv entré på Rindö. Företaget Regalservice, som sedan tidigare haft vinterförvaring av båtar på ön, utökade i december med verkstad och butik. Företaget ser goda utvecklingsmöjligheter på Rindö.
– Rindö är ett bra upptagningsområde för fritidsbåtar, säger Johan Wistedt på Regalservice.
Kommer ni att kunna ta över Rindö Marines kunder?
– Vi är Volvo Penta-auktoriserade och vi kommer att ha en mindre variant av butik. Men vi satsar på fritidsbåtar och inte på kommersiell trafik i någon större skala, säger Johan Wistedt.
Sofia White text