Föreningen Skärgårdsföretagarna som nybildades i februari är nu i färd med att bygga upp en ny organisation. Intresset är stort och redan har man lyckats locka ett antal helt nya medlemmar.
Under årsmötet på Nässlingen i februari valde föreningen Skärgårdsföretagarna att lämna moderföreningen Företagarna för att i egen regi kunna fokusera mer på skärgårdsfrågor. För att medlemmarna ska kunna övergå i den nya föreningen krävs att de söker nytt medlemskap i Skärgårdsföretagarna, ett arbete som just startat. Föreningen har i dagsläget 16 medlemmar, men redan nu har det visat sig att det finns ett stort intresse från nya företag att ansluta sig.
– Vi hade väntat oss det, vi har högt ställda mål. Det tyder på att det finns ett intresse och ett behov, säger Karin Almlöf, ordförande i Skärgårdsföretagarna.
En förklaring till att föreningen nu lockar nya företag kan vara att avgiften är betydligt lägre än i tidigare organisation.
– Jag tror inte prissänkningen är avgörande, utan att man får en annan förankring i skärgårdsfrågor.
Joel Norstedt som driver företaget Vitkobb maritim är en av de nya medlemmarna som nu anslutit sig till föreningen.
– Tidigare har det känts som att det varit för stor organisation, föreningen har varit som en filial. Jag tror att man nu driver mer företagsspecifika frågor. Det lägre priset har haft stor betydelse också, säger Joel Norstedt.
En aktuell fråga som Karin Almlöf tror kan engagera medlemmar i mellanskärgården, är förslaget om nya avgifter i Stavsnäs vinterhamn, en fråga som väckt starka reaktioner hos lokala företag. Även om föreningen har fått nya medlemmar så är det fortfarande många gamla medlemmar som ännu inte anslutit sig. I Företagarna skärgården ingick 40 medlemmar.
– Det tar sin tid, vi har velat testköra i liten skala så alla rutiner fungerar. En bredare kampanj kommer inom kort. Vi får då, bland annat, en ny logga så att vi kan marknadsföra oss på ett enhetligt sätt, säger Karin Almlöf.