Skärgårdstrafiken får fortsatt höga betyg av resenärerna med en kundnöjdhet på över 90 procent. Samtidigt har inkomna synpunkter ökat markant de senaste två åren.
Resenärerna på skärgårdsbåtarna är nöjda med trafiken. Undersökningar visar att långt över 90 procent av resenärerna skulle rekommendera bekanta att resa med Waxholmsbolagets båtar. Samtidigt har antalet synpunkter på trafiken ökat kraftigt. Enligt statistik från landstinget registrerades knappt 2 000 poster under 2014, under 2016 hamnar siffran på över 3 000.
Siffrorna kommer från trafikförvaltningens interna statistik. Synpunkterna kan handla många olika saker som beröm, frågor, klagomål och information. Landstinget har inte gjort någon undersökning om varför synpunkterna ökat.
– Vi vet inte varför det skett en ökning av ärenden från 2014 till 2016. För att kommentera det behöver vi läsa igenom de 7 000 posterna och sortera dem för att kunna se om det finns något mönster eller någon förklaring till ökningen. Det kan vara så att strejken i våras genererade fler kontakter med kundtjänst, men om det var fallet så vet vi heller inte om det handlade om frågor, klagomål eller andra synpunkter, säger Claes Keisu, presskommunikatör på trafikförvaltningen.
Under senaste året har flera nya operatörer anlitats. Bland annat tog Releasy customer AB över Waxholmsbolagets kundtjänst 1 oktober och sedan 1 april trafikerar Skärgårdsbolaget i mellanskärgården. Ökningen av ärenden påbörjades dock innan dessa förändringar.