Nu har båtsäsongen dragit igång på allvar. Men i stora delar av framförallt norra skärgården är antalet fungerande tömningsstationer för båttoaletter försvinnande få.
Sedan 2015 får fritidsbåtar inte tömma sitt toalettavfall rakt ut i sjön, utan ska använda tömningsstationer speciellt avsedda för detta.
Men fortfarande upplevs systemet med tanktömning som knackigt. Många stationer står trasiga under lång tid, och statusinformationen på den karta som visar var stationerna är belägna är inte alltid pålitlig. Bland annat på Rödlöga Megelskär, där Bo Hammarberg observerade att tömningsanordningen var trasig i augusti förra året och anmälde detta.
Trots det visades den under lång tid som grönmarkerad, tills Bo Hammarberg på nytt kom dit i början av juni i år och konstaterade att samma fel kvarstod. Då hade det gått mer än nio månader sedan den felanmäldes.
– Det är ju bedrövligt. Om man kräver av båtägarna att inte tömma ut som man gjorde förr, då får man väl skaffa system som funkar. Det är illa skött, säger han.
Han hörde av sig till Norrtälje kommun, som i ett mejlsvar den 3 juni meddelade att man vidarebefordrat informationen till renhållningsavdelningen. Någon mer återkoppling än så har Bo Hammarberg ännu inte fått.
När vi går in på Transportstyrelsens interaktiva tjänst Hamnkartan den 27 juni är sex av Norrtäljes 13 sugtömningsstationer, fem av Österåkers nio och tre av Värmdös nio stationer markerade som ur funktion. Vaxholms två, Haninges sex och Nynäshamns två stationer är grönmarkerade.
Även Skärgården har sökt Norrtälje kommun men inte fått några svar kring status på reparationerna ännu.
Det pågående projektet BATSECO-BOAT som syftar till att förbättra tömningsservicen i Östersjön visar att en majoritet av båtägare vill göra rätt, men att man stöter på problem vid tömning och att kraven gällande ansvaret för tömningsstationerna upplevs som otydliga.
– Vi rekommenderar förebyggande åtgärder vid inköp av tömningsstationer, till exempel att ställa krav vid upphandling gällande service av tömningsstationerna för att begränsa driftstopp och satsa på användarvänliga system som visar när en station behöver tömmas eller är ur funktion, säger Donatella Acquaviva på Utvecklingscentrum för vatten på Campus Roslagen i Norrtälje, som deltar i projektet.