
På grund av den kraftigt ökade gods- och passagerartrafiken till sjöss vill nu Stockholms Hamnar kunna ta emot större volymer i Nynäshamns Hamn.
När nya Norviks hamn öppnar 2020 är tanken att en del av godstrafiken ska flytta dit från Nynäshamns hamn. Men redan nu har trafiken ökat till den grad att Stockholms Hamnar vill utöka gods- och passagerarvolymerna i den nuvarande hamnen.
I det tillstånd som finns idag får högst 1,5 miljoner ton gods och 1,7 miljoner passagerare årligen passera genom hamnen. Det vill Stockholms Hamnar nu utöka till 2,3 miljoner ton och 2,1 miljoner passagerare per år. Sedan 2009 har godsvolymerna i Nynäshamns hamn ökat med 72 procent, till stor del som resultat av den ökade handeln med de baltiska länderna samt fler kryssnings- och Gotlandsresenärer. Antalet anställda i hamnen har sedan 2014 ökat från sex till sjutton.
Som jämförelse har den nya hamnen i Norvik tillstånd att hantera 8,5 miljoner ton gods årligen.
– Målet är att i framtiden få en bra fördelning av godstrafik mellan Nynäshamn och Stockholm Norvik som gynnar båda hamnarna och framför allt våra kunder, säger Markus Johansson, driftchef i Nynäshamns hamn till tidningen Via Stockholms Hamnar.
Ett samrådsunderlag inför ansökan om det utökade tillståndet har skickats till bland annat Nynäshamns kommun. I det nämns som möjlig påverkan på omgivningen att antalet maxtillfällen av buller kan öka något. Som allmän hamn kan hamnen inte neka fartyg hamnplats, vilket medför att särskilda krav inte kan ställas på fartyg när det gäller miljöprestanda, till exempel utsläpp till luft eller buller.