Miljöfartyget Viking Grace drar upp betydligt grövre sjö än alla andra finlandsfärjor som passerar genom Furusundsleden.
- Det är synd att det är just det här fartyget, säger Tony Öhman, direktör vid Viking Line och ingenjör i skeppsbyggnad.
M/S Grace är världens första stora passagerarfartyg som drivs med flytande naturgas (LNG) vilket ger flera positiva miljöeffekter. Enligt rederiet minimeras dessutom vågbildningen tack vare fartygets hydrodynamiskt formade skrov. Skärgårdens efterforskningar visar att det i själva verket är tvärtom när fartyget körs i vissa hastigheter vilket Viking Lines Tony Öhman nu bekräftar:
– Av någon anledning uppstår den här bogvågen som är lite besvärande och som råkar ligga just vid 12 knop, säger han och fortsätter:
– När vi beställer nya båtar försöker vi anpassa oss så att vi orsakar minsta möjliga stranderosion så det är en besvikelse från vår sida att det blev på det här viset.
Erosionsskadorna längs Furusundsleden har mer än fördubblats sedan år 2000 vilket beror på den ökande fartygstrafikens ytvågor och sugeffekter. I en ny rapport om vågmätningar i Furusundsleden hålls namnen på fartygen som trafikerar leden hemliga. Studien visar att ett av fartygen drar upp avsevärt kraftigare sjö än alla andra men att det rör sig om Viking Grace vill inte rapportförfattaren Lars Granath bekräfta:
– Det finns inget vetenskapligt intresse i att sätta namn på dem. Det viktiga är att det fartyg som sticker ut så mycket inte bör gå i 12 knop, säger han.
För boende längs Furusundsleden kommer inte uppgifterna om Grace kraftiga bogsvall som någon nyhet.
– Vi märker en väldig skillnad på Grace jämfört med andra fartyg, säger Torsten Nordstrand vars strandfastighet eroderats på 27 000 kubikmeter sand och morän de senaste åren.
Göran Gross på Dyviks Marina pekar ut samma fartyg:
– Grace är odiskutabelt värst. Att det modernaste fartyget har en sådan sjöbild är en gåta.
Förra året infördes på försök sänkt fart från 12 till 10 knop mellan Koholmen och Staboudds fyr för fartyg över 12 meter. Undantagen från fartbegränsningen är Åbotrafiken i vilken M/S Grace ingår. Sänks farten till 10 knop även för Åbobåtarna skulle Grace förlora totalt 15 minuter på de in- och utgående turerna. Redan i dag är Åbotrafikens turlistor så hårt pressade att fartygen bara hinner ligga en timme i hamn.
– Då ska fartygen städas, lossas, lastas och säkerhetskontroller göras. Att ytterligare pruta på den tiden vore att äventyra hela Åbotrafiken, säger Tony Öhman.
Samtidigt betonar han att rederiet inte vill ha en konfliktsituation utan värnar om sina goda relationer till alla parter. Viking Line genomför nu en konsekvensanalys för att klargöra effekterna av en fartsänkning till 10 knop samt hur den tidsförlust som då uppstår kan kompenseras.