
Med vindstyrkor upp mot tio meter per sekund och hällande regn blev förhållanden tuffa när infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd agerade nödställd under en sjöräddningsövning utanför Dalarö.
Det bjöds på celebert besök på Dalarö när en samordningsövning mellan SSRS och Sjöfartsverket genomfördes under onsdagen. Bland annat fick infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd spela nödställd i vattnet. Trots ymnigt regnande och friska vindar blev hon snabbt upphämtad av en sjöräddare på en vattenskoter, så kallad rescuerunner, som tog henne till en av SRSS båtar. Därefter vinschades hon upp i en av Sjöfartsverkets helikoptrar.
– Det var fascinerande. Särskilt hur smidigt det gick med rescue runnern, jag höll bara upp vänstra handen och sedan åkte jag med. Det var rätt mysigt faktiskt, kommenterade Catharina Elmsäter-Svärd efteråt.
Idag är Sjöräddningssällskapet en vital del av svensk sjöräddning, de är på plats och hjälper till vid sju av tio olyckor på sjön. Catharina Elmsäter-Svärd ser ändå ingen risk i att förlita så stor del av svensk sjöräddning på en ideell organisation.
– Det som är bra med Sjöräddningssällskapet är att de har engagemang, man är med för att man har ett driv, det är otroligt viktigt.
Sjöräddningen består av ett antal instanser, bland annat Sjöfartsverket, polisen, Kustbevakningen och Sjöräddningssällskapet, som alla ska arbeta tillsammans. Huvudansvarig för den svenska sjöräddningen är Sjöfartsverket. Skepparen Tommy Björklund på Sjöräddningssällskapet som deltog i övningen tycker samarbetet med Sjöfartsverket fungerar bra.
– Det fungerar klockrent. Alla är riktigt skärpta, det är väldigt strukturerat, säger han.
Det enda han tidigare har saknat är bättre kommunikation med SOS-centralen och ambulansen på fastlandet. Men i och med att Sjöräddningssällskapet anslutit sig till kommunikationsverktyget Rakel, så fungerar även det bra idag.
Trots det dramatiska vädret var övningen allt annat än dramatisk för de inblandade.
– Den här vinden har ingen betydelse, det var perfekta förhållanden, tyckte helikopterpiloten Johan Osterman.