
Foto: E-G Haking
Trafiken till den nyrenoverade bryggan på Norra Tynningö är åter igång med merparten av Waxholmsbolagets fartyg. Men bryggan är alltjämt för hög – något som beror på misskommunikation mellan regionens trafikförvaltning och Trafikverket.
I nummer 27 skrev Skärgården om hur snopna passagerare fick se Waxholmsbåtarna passera förbi den nyrenoverade bryggan på Norra Tynningö utan att stanna. Bryggan har varit stängd för renovering sedan oktober förra året. Nu när den skulle tas i bruk igen uppdagades det att bryggan är för hög för att uppfylla Region Stockholms krav på tillgänglighet – trots att den nya bryggan inte är högre än den förra.
Inför ombyggnationen fick trafikförvaltningen 2019 se en ritning på bryggan och ombads komma med kommentarer. I ritningen framgick att bryggans höjd skulle vara 1,28 meter över normalvattenstånd, vilket trafikförvaltningen kände sig nöjda med. Samtidigt skrev Trafikverkets handläggare att ”Skissen är kompletterad med höjder MW och överkant av ny brygga. Ny brygga ska utföras i samma läge även i höjdled.”
– Denna formulering, tillsammans med uppgiften i ritningen, gjorde att det inte var glasklart vad Trafikverket menade med ”i samma läge” – innebar det att den nya bryggan skulle vara 1,28 meter hög som på ritningen, eller att den nya bryggan skulle ha samma höjd som den gamla? Detta borde trafikförvaltningen ha bett om klargörande kring, vilket inte gjordes. Det var ett misstag från vår sida. Och när vi inte hörde av oss om detta fortsatte Trafikverket projektet, skriver Claes Keisu, presskommunikatör vid Region Stockholms trafikförvaltning, i ett mejl till Skärgården.
Varför visste ni inte om detta redan innan planerad trafikstart?
– Det var först när gjutformen togs bort, tio dagar innan Trafikverkets entreprenad avslutades i juni, som vi kunde konstatera att bryggan var i samma höjd som tidigare. Bryggan har varit avstängd från oktober och vi har haft ett störningsmeddelande om att den var avstängd till och med juni 2023. Något specifikt datum för återöppnande av trafiken hade vi inte angett. När Trafikverkets entreprenad avslutades den 22 juni meddelade TRV att bryggan var öppen för trafik, men det innebar inte att WÅAB av trafikplaneringsskäl var redo att börja trafikera bryggan den 23 juni, säger Claes Keisu.
Varför är detta ett problem när bryggan har samma höjd som innan renoveringen? Hur kunde båtarna trafikera bryggan då?
– Denna brygga har alltid varit ett problem, jämfört med andra bryggor som WÅAB trafikerar. Problemet är att höjden på bryggan gör att landgångsvinkeln även vid normalvattenstånd blir så brant att den inte lever upp till kraven på tillgänglighet för rullstolar. Vid 20-25 centimeter lågt vatten kommer trafiken till bryggan att ställas in. Det har skett tidigare och det kommer att ske i framtiden. Vid normalvattenstånd eller högvatten kan vi trafikera Norra Tynningö brygga med alla fartyg, dock med undantag för närvarande av fartygen Storskär, Norrskär och Västan eftersom pollarna är felplacerade.