KRÖNIKA. Vi har hört det förut och vi förundras varje gång. Och nu bekräftar en färsk undersökning från SIFO att hälften av stockholmarna sätter sällan eller aldrig sin fot i Stockholms skärgård. Lika dyster har statistiken varit när det gäller besöksnäringen. För trots att antalet övernattningar i Stockholm ständigt slår nya rekord, har skärgården länge halkat efter på den punkten. Genom åren har de olika satsningarna för att locka ut flera turister till öarna avlöst varandra. EU-bidrag har pumpats in och kreativiteten och entusiasmen har saknat gränser – fram tills att stödpengarna sinat och det är dags att stå på egna ben. Där har många av projekten sorgligt nog nått vägs ände.
Det måste skapas arbetstillfällen för de yngre och kommande generationer. Turismen är en solklar lösning, om den utvecklas med ledorden hållbarhet och långsiktighet och i samverkan med de fastboende och där hänsyn tas till såväl miljö som människor, lokal kultur och tradition. Men som alla inom besöksnäringen vet finns stora utmaningar. En är förstås den korta säsongen. En annan är brist på infrastruktur, inte minst när det gäller båttrafiken. En tredje är att skärgården är så stenhårt förknippad med sommar, sol och ett glas rosé i solnedgången på klippan. Vi som lever i skärgården vet ju att den är
fantastisk året om, men hur förmedlar vi det till potentiella besökare? Få ser tjusningen med att ta Waxholmsbåten ut genom isflaken en helg i februari. Och visst kan man prångla ut folk till skärgården året om, men det måste finnas någonting att besöka också, utöver den vackra naturen. Man behöver paketera upplevelserna bättre helt enkelt. Skärgårdsföretagen måste satsa och fler entreprenörer måste bosätta sig på öarna, men få vågar. Moment 22 alltså.
Ett mycket positivt inslag de senaste åren är dock Stockholm Archipelago, ett samverkansprojekt mellan kommuner, myndigheter och det lokala näringslivet som syftar till att stärka besöksnäringen i skärgården, främst på internationella marknader. Här har man tagit ett helhetsgrepp om skärgårdsturismen och arbetat med att bygga upp långsiktiga strategier. Deras arbete har bland annat resulterat i att skärgården fått ökad synlighet i media och sociala kanaler, att säsongen förlängts några veckor varje år, att Waxholmsbolaget fått en förlängd turlista och att den nord-sydliga skärgårdslinjen blir en permanent del av skärgårdstrafiken. Fortfarande har man en lång väg att gå, men detta är ändå några viktiga steg mot att Stockholms skärgård ska bli en exportmogen destination på riktigt och inte bara på pappret.
Ett annat nytt spännande projekt i uppstartsfasen är Skärgårdshallen, som vi skriver om här intill. Trots alla utmaningar och tidigare nederlag finns det all anledning att tro och hoppas på en ljusnande framtid för skärgården som såväl attraktivt besöksmål som en livskraftig plats att bo på.
Text: Ingrid Hedman