För Johan Skarelius som driver Lillfixa Sjötaxi är Furusund en vanlig upphämtningsplats för kunder. Men Waxholmsbolagets Yxlan ligger ofta förtöjd så att den blockerar den låga bryggan avsedd för mindre båtar.
– Som det ser ut nu kan jag inte lova mina kunder att jag kan hämta dem vid ångbåtsbryggan på grund av detta, säger han.
Skärgården har tidigare berättat att Waxholmsbolaget och Trafikverket träffat en överenskommelse om tillfällig nattförtöjning vid åtta bryggor (Furusund, Möja-Långvik, Möja-Möjaström, Sandhamn, Stavsnäs, Dalarö hotellbrygga, Årsta samt Söderby brygga). Tillståndet gäller ett år och är förenat med villkor om att förtöjningen sker så de inte blockerar bryggan helt.
– Enligt beslutet ska det vara bemannat så att det kan flyttas vid behov, även nattetid, sa Helena Sundberg, regional direktör på Trafikverket, till Skärgården.
Men i praktiken fungerar inte detta. Johan Skarelius på Lillfixa Sjötaxi med hemmahamn Svartlöga får när Yxlan ligger förtöjd vid Furusunds ångbåtsbrygga slå av motorn och dra in båten på andra sidan bryggan där det är fullt med sprängsten på botten. Detta fungerar så länge det inte är alltför hög sjö. Han är inte emot nattförtöjningen men vill ha en dialog så att alla kan samsas om bryggan.
– Jag kan såklart gå och prata med dem. Men jag behöver access i 15 minuter, då ska de kasta loss hela Yxlan… Yxlans placering är utarbetad med elskåp och pollare, de hade lika gärna kunnat göra det på andra sidan på bryggan. Är det unga rörliga personer jag kör så kan jag gå in på annat sätt men inte för äldre personer. Jag vill inte ställa till för de som kör båtarna. Jag förstår att de följer avtalet och tycker det är viktigt att vi ska kunna samarbeta.
Skärgården har sökt trafikförvaltningen men de har inte återkommit med svar om vilka lösningar regionen ser på problemet.