KRÖNIKA. Region Stockholm har tagit emot 75 remissvar på Sjötrafikutredningen del 1. Jag har ägnat många timmar åt att läsa många men inte alla svar. Mycket av kritiken handlar om enkäten som legat till grund för utredningen och som endast 10-15 procent av sjötrafikanterna fått svara på. Alternativ 2 med satsning på korta snabba linjer och en nedmontering av skärgårdstrafiken från Strömkajen – som regionen förespråkar – innebär en försämring för 85-90 procent av båtresenärerna. ”Varför har inte enkäten även riktats till den ökande mängden deltidsboende? De är en allt viktigare del av skärgårdshandlarnas kunder och för utvecklingen av skärgårdens näringsliv”, skriver Skärgårdens trafikantförening i sitt remissvar.
Men hur många är de deltidsboende och hur definieras de? Regionen har själva svårt att ringa in dem. Enligt Norrtälje kommun bedömer de att cirka en fjärdedel av fritidshusen är bebodda under större delen av året. Det ger väl en fingervisning om hur det ser ut även i andra kommuner.
En annan grupp som inte tillfrågats är alla fastboende på öar som inte är kärnöar. Norrtälje har 30 öar med fastboende, men bara tre är utpekade kärnöar. De övriga 27 har lika många fastboende totalt som de första tre. Det innebär i så fall att bara hälften av skärgårdens fastboende getts möjlighet att svara. Och då har vi inte räknat boende på öar som har någon form av landförbindelse men också trafikeras av båtar, som Tynningö, Ljusterö och Blidö.
En förening på Södra Stavsudda som är en ”icke-kärnö” skriver att upphörandet av långlinjer från Stockholm och Vaxholm skulle slå synnerligen hårt mot öar som Södra Stavsudda, som är högst levande. De vill ha kvar sina långlinjer som fler och fler hel- och deltidsboende arbetspendlare arbetar på under resans gång, vilket inte är möjligt på samma sätt på en buss. Kvalitet i form av en sammanhängande båtresa väger tungt, och det är inte svårt att förstå med tanke på att Waxholmsbolaget har mycket nöjdare resenärer än SL. På båten kan man både arbeta och släpa med sig bagage. Detta är inte möjligt om det krävs ett byte till en proppfull buss. ”Var det det som var meningen med utredningens förslag – att vi ska ta bilen?” skriver en privatperson.
Båtresan är en viktig del av skärgårdsbesöket och den börjar redan vid Strömkajen. Regionen stänger visserligen inte dörren för ett tredje alternativ, eller att ha långlinjerna kvar sommartid för att tillgodose turismen. En klyscha som tål att upprepas är ”skärgården ska leva året om”. Men enbart sommartrafik från Strömkajen stänger dörren till en vidareutveckling av turismen andra delar på året. Och fler deltidsboende kommer stanna ”hemma i stan”. Jag väljer samma ord som en person som svarat på remissen: Vi hoppas att förslaget att flytta båttrafik bort från Strömkajen skrotas helt.