Driv sjötrafiken i egen regi, det anser Chang Strömberg på fackföreningen Seko sjöfolk, som tröttnat på alla rättsliga turer som omgett den pågående upphandlingen av trafiken. Enligt facket skulle det bli billigare än nuvarande trafik.
Om han har rätt går inte att säga, ingen har undersökt vad det skulle kosta att ta över trafiken. Ingen har heller räknat på om nuvarande trafik är billigare än tidigare trafik, vilket är lite intressant, eftersom det i förfrågningsunderlaget i upphandlingen står som en huvudpunkt att trafiken ska ge ökad ekonomisk effektivitet. Hur ska man kunna veta det?
Med tanke på hur stökig upphandlingarna av trafiken har varit så är det lite av öppet mål att säga att det bästa är att landstinget driver trafiken i egen regi. Låt mig ta ett steg tillbaka och ge ett exempel.
Vilken av landstingets tjänstemän skulle anlita ett byggföretag som inte har några referenser, inga personer med erfarenhet av byggen, inga pengar, men en lapp där en delägare i företaget skriver att han är rik, men inte ger några garantier för företagets ekonomi? Jag kan svara åt dem, ingen! Däremot tyckte tjänstemännen att det var helt okej att tilldela ett rederi med motsvarande bakgrund stora delar av sjötrafiken.
Det är fullständigt galen och vårdslös hantering av skattepengar.
Nyligen kom en ny utredning som har granskat den svenska välfärden. Utredaren riktar hård kritik mot utförsäljningen av svensk välfärd. Usla exempel på hur stat, landsting och kommuner anlitar privata företag, som i sin tur har litet eller inget ansvar för verksamheten finns det många av. Bygget av Nya Karolinska sjukhuset, NKS, är exempelvis ett ekonomiskt fiasko, vars nota skattebetalarna får stå för.
Så, visst… Chang Strömberg har en del poänger, men jag delar inte hans uppfattning. Det måste rimligen finnas ett sätt att kunna använda privata entreprenörer utan att ständigt behöva dra in domstolar i
arbetet. Något regelverk måste komma till stånd som hindrar förvaltningar och politiker att genomföra så usla upphandlingar som sjötrafiken och NKS är exempel på. Driva i egen regi är en nödlösning, ingen bra lösning. Men det är klart, våra mångtaliga jurister och advokater kanske ser annorlunda på saken.