Förra veckan presenterade de borgerliga allianspartierna i Stockholms läns landsting sin budget för 2017. Nord-sydlinjen får ett tredje försöksår och strandskyddet får sig en rejäl översyn.
Den 11 maj presenterade den borgerliga alliansen i Stockholms läns landsting sin budget för 2017 om 95 miljarder kronor. Kollektivtrafiken får 3,3 procent mer pengar för 2017 än för 2016 och en del hamnar i sjötrafiken.
[caption id="attachment_9171" align="alignleft" width="180"] Portraits of politicians taken on August 18th, 2015 at Landstingshuset in Stockholm, Sweden.[/caption]– I samband med budgeten har vi beslutat att Nord-sydlinjen får ett tredje försöksår, säger Gustaf Hemming (C), skärgårdslandstingsråd.
Den omdebatterade linjen som sträcker sig från Arholma/Simpnäs i norr till Nynäshamn i söder kör sitt andra försöksår i sommar. Sedan tidigare var det sagt att linjen antingen skulle bli permanent eller tas bort efter det andra försöksåret.
– Nu är vi ännu tydligare, det blir inte fler försöksår efter 2017, säger Gustav Hemming.
En viktig del i budgeten för skärgårdens räkning är översynen av strandskyddet, menar skärgårdslandstingsrådet som sedan tidigare är kritisk till hur strandskyddet är utformat idag.
– Tillväxt- och regionplaneförvaltningen får i uppdrag att se över hur strandskyddet påverkar bostadsutvecklingen i skärgården. Det behövs ett starkt naturskydd men strandskyddet är ett väldigt trubbigt verktyg som kan hindra väldigt mycket utveckling i skärgården, säger Gustav Hemming.
Utredningen ska utföras under 2017 i syfte att ta fram fakta som talar för en regelförändring. Men om någon faktisk förändring kommer att ske kan Hemming inte ge några garantier för idag.
Landstinget och Trafikförvaltningen ska under 2017 bättre koordinera Waxholmsbolagets avgångar och vässa sin kommunikation på flera håll. Ett missöde i somras var när sommartidtabellen förlängdes utan att det kommunicerades till verksamheterna i skärgården.
– Beskedet om förlängningen kom väldigt sent och det kommer det att göra i år igen. Men vi har understrukit att vi behöver förändra kulturen i sjötrafiken där det ofta är snabba puckar och sena förändringar. Ska vi till exempel få hit amerikanska och tyska turister året om måste våra turlistor vara satta helst ett år i förväg och framförallt vara tydliga.