Det blir ingen nord-sydlig båtlinje i skärgården i sommar, trots tidigare landstingsbeslut. I stället skjuts försöket upp ett år, till sommaren 2015.
Nästa gång landstingets trafiknämnd sammanträder – den 11 mars – kommer nämnden besluta att försöket med den nord-sydliga tvärförbindelsen i Skärgården ska genomföras. Men inte i sommar, vilket tidigare beslutats, utan sommaren 2015.
– Vi kan inte med nuvarande lagstiftning på ett lagligt sätt få igång den här trafiken till sommaren 2014, säger skärgårdslandstingsrådet Gustav Hemming (C).
När den stora sjötrafikupphandlingen i höstas avbröts – delvis på grund av att Centerpartiet inte ville stödja den – bröt ett gräl ut mellan Gustav Hemming och Kristdemokraternas Michael Stjernström. Eftersom upphandlingen av den nord-sydliga linjen ingick som en del i den stora upphandlingen blir det ingen tvärförbindelse heller, hävdade Stjernström. ”Ett av de märkligare utspelen under min tid i landstinget”, kontrade Gustav Hemming.
– Anledningen till att jag reagerade så hårt i höstas var att jag såg att man ville straffa oss för att vi drog de slutsatser vi gjorde i fråga om sjötrafikupphandlingen. Det är ett landstingsfullmäktigebeslut att vi ska genomföra det här försöket och inte något som är avhängigt att vi genomför en viss form av upphandling av sjötrafik, säger han i dag.
Gustav Hemming stod även på sig när förvaltningschefen Anders Lindström meddelade att försöket med en tvärförbindelse inte går att genomföra under 2014. Han efterlyste ”fingerfärdighet och framför allt en god vilja” för att om möjligt genomföra det i alla fall. Nu anser han dock att det är lika bra att skjuta på det i ett år.
– Som det nu ser ut, efter all den osäkerhet som har varit med sjötrafikfrågorna, så skulle det inte bli några bra förutsättningar för att skapa den succé som vi behöver för att kunna göra den reguljär. Det är ett försök, och just därför är det så viktigt att det här blir en succé. Jag vill att det här ska bli en permanent linje.
Den nord-sydliga linjen ska trafikera sträckan Nynäshamn–Arholma under de tre sommarmånaderna 2015. Därefter ska försöket utvärderas.
– Blir det en regnig sommar, då tänker i alla fall jag ha med mig det i min bedömning. Min förhoppning är att vi ska se att det finns ett intresse som är tillräckligt stort för att motivera en fortsättning. Det behöver inte innebära att varenda båttur är full, men att man ser att det här är en intressant linje med utvecklingspotential, säger Gustav Hemming.
Enligt tidigare beslut beräknas försöket kosta nio miljoner kronor.