Försöket med den nordsydliga linjen som skulle ha inletts i somras avbröts som bekant samtidigt med sjötrafikupphandlingen i våras. Men till sommaren upptas försöket, med två båtar som avgår samtidigt från Arholma respektive Nynäshamn.
Den nordsydliga linjen var en del i upphandlingen i mellanskärgården, men då upphandlingen avbröts försvann även det försöket. Men nästa sommar ska linjen gå. Det säger tjänstemännen på SL som just nu jobbar för högtryck för att tidtabeller och anslutningar att stämma överens:
– Vår arbetsplan är nu att få ett beslut efter valet om genomförande, säger Waxholmsbolagets trafikchef Göran Malmsten.
Enligt förslaget ska linjen nyttja den trafik som finns i dag och som redan bedrivs. I södra skärgården blir det dock trixigt då trafiken inte är lika tät där. Lösningen blir att passagerarna ska kunna åka båt från Nynäshamn till Ålö. Från Ålö blir det därefter buss till gruvan på Utö, för att därifrån kunna åka båt vidare norrut.
– Vi har haft flera samråd med olika intressenter, och alla vill att linjen ska passera dem, konstaterar Göran Malmros och fortsätter:
– Linjen bygger på att ett fartyg kör från syd och ett från norr, med hänsyn till trafikslagsbyten med buss, båtlinjer och pendeltåg samt vilotidslagar.
Linjen kommer att trafikeras enbart sommartidtabellsperioden:
– Att köra genom tre olika tidtabeller blir väldigt komplicerat med alla byten. Vår bedömning är att de nio sommarveckorna är de intressanta, säger Göran Malmsten.
Försöket startar nästa sommar och löper en säsong. Enligt SL fyller linjen två funktioner. Dels ska den vara till gagn för de som bor och verkar i skärgården, dels ska den frakta folk och varor på ett sätt som inte har gått tidigare:
– Den ska attrahera både producenter och båtluffare, vilket ger bättre affärer för skärgården, säger Göran Malmsten.
Taxan blir maxtaxan, 130 kronor, vilket enligt Göran Malmsten ger:
– Väldigt mycket resa för pengarna.