Djurgårdens Färjetrafik vann upphandlingen av pendelbåtstrafiken mellan Mörtnäs i Värmdö och Strömkajen i Stockholm. Trafiken startar den 1 april nästa år.
Den planerade pendelbåten mellan Mörtnäs i Värmdö och Strömkajen har försenats flera gånger, men nu ser det ut som att den snart kan bli verklighet. Förra veckan tilldelades Djurgårdens Färjetrafik trafiken på sträckan med trafikstart 1 april.
– Det ska bli spännande att få vara med och utveckla pendelbåtstrafiken. Väldigt kul att det äntligen blir av. Hittar vi verkligen bortanför Djurgården kanske man kan undra? Men det gör vi faktiskt, säger Oscar Carheden, vd på Djurgårdens Färjetrafik skämtsamt.
Ni kör idag Djurgårdsfärjorna, varför var ni intresserade av trafiken från Värmdö?
– Det är klart att man behöver attraktiva upphandlingar för att inte stagnera som bolag betraktat. Det här passade relativt bra och vi såg en spännande utmaningen i det här som ett nytt okänt territorium.
Fartygen kommer att tas från Strömma Turism och Sjöfart som tillsammans med företaget Serco äger Djurgårdens Färjetrafik. Det handlar om fartygen Delfin XI och Eskil. Ett av kraven i upphandlingen var att fartygen skulle drivas med förnybar energi.
– I praktiken kommer vi ha HVO100 (fossilfri diesel) i tanken, som vi redan kör med på linje 82.
Det kommer att bli sex avgångar per dag i vardera riktning på vardagar och tre avgångar på helger. Total restid enkelväg är 70 minuter. Avtalet gäller i två år, men kan förlängas med ett år i taget i två år. Toaletter finns ombord men det är oklart om service som Wifi och Kafé kommer att finnas ombord.
– Vi ser över de specifika servicemöjligheterna för att göra resorna till en bra upplevelse, säger Oscar Carheden.
Vad gör er till en bra utförare av trafiken?
– Vi har erfarenhet av pendelbåtstrafik och kunskap om hur man skapar bra kundnöjdhet. Det är roligt att jobba med en pendelbåt där resan måste vara en högkvalitativ upplevelse annars väljer man bort den för annan kollektivtrafik.
HVO100 står för hydrerad vegetabilisk olja. Det är ett drivmedel som liknar fossil diesel, men som ofta benämns fossilfri eftersom den tillverkas av förnybara råvaror som växter eller slaktavfall. HVO-100 fungerar i många konventionella dieselmotorer och anges minska koldioxidutsläppen med omkring 90 procent jämfört med fossil diesel, men det har också fått kritik eftersom bränslet innehåller en mindre del palmolja. Ursprungligen ville regionen att driften skulle vara emissionsfri, ett krav man fick backa från eftersom man menade att det inte finns några tillgängliga fartyg på marknaden ännu. Regionen har tidigare sagt att man vill övergå till emissionsfri drift och Värmdö kommun har vid den nya bryggan i Mörtnäs förberett för installation av laddinfrastruktur.
Det inkom två anbud på trafiken. Den andra budgivaren var Rederi Ballerina. Totalt värde på trafiken uppgår till cirka 100 miljoner kronor.