Vaxholms nya kaj blir för hög. Det begränsar vilka båtar som kan lägga till och riskerar att skapa sämre tillgänglighet för passagerare med rörelsehinder.
Trots att Region Stockholms riktlinjer för höjden på bryggor och kajer varit desamma sedan 2006 valde den tidigare politiska majoriteten i Vaxholm att bygga en ny kaj för flera hundra miljoner som är högre än riktlinjerna och därför inte kommer att kunna ta emot all båttrafik.
Enligt Robert Klingvall, projektledare för kajbygget, beror det på att Vaxholm inte har råd att följa riktlinjerna:
– Vi har inte budget eller tid att göra på något annat sätt än vi gör, säger han.
Han hänvisar också till hänsyn om miljön:
Enkelt uttryckt kapslar Vaxholm in den gamla kajen och bygger en ny ovanpå.
– Det gör att vi slipper gräva ur den gamla kajen som innehåller bland annat betong med giftiga ämnen som klorhaltigt brom, säger Robert Klingvall.
Region Stockholms riktlinjer är att alla kajer ska vara 145 centimeter höga för att av- och påstigningsramper ska kunna användas även vid lågvatten.
– Blidösundsbolaget och Sjötrafikledningen har återkommande i flera års tid inom ramen för projektet påtalat detta, och det har också meddelats Vaxholms kommun vid de möten som hållits med trafikförvaltningen, skriver Claes Kesiu, pressansvarig vid Region Stockholms trafikförvaltning, i ett mejl till Skärgården.
– Om kajen blir 180 centimeter så kommer det för nuvarande fartyg och sannolikt för kommande generations fartyg att innebära begränsningar i att kunna lägga till.
– Inte i begränsningen i att lägga an fartyget, men att få ut landgången alternativt att kunna ha rätt landgångsvinkel, något som är mål- och kravstyrt av bland annat EU-lagstiftning, tillägger han.
Enligt uppgift till Skärgården kommer lokalbåtarna, som till exempel Viggen, Silverö och Solöga – som är låga i stäven – inte kunna trafikera den nya kajen.
De här båtarna kan inte anlöpa Strömkajen i Stockholm i dag. Den kajen är också för hög, 190 centimeter.
Även den större båten Storskär kan få problem med Vaxholms nya kaj.
Däremot klarar Waxholmsbolagets stora båtar, Gällnö, Nämdö och Sandhamn den nya höjden på kajen.
– Men även om du får iland landgången så kanske det blir alldeles för brant för en rullator eller rullstol, säger en person med god insyn i sjötrafiken.
Robert Klingvall medger att det kommer bli problem för de mindre båtarna.
– Vid lågvatten kommer vissa båtar uppleva problem att lägga till, men det är inte ett generellt problem, säger han och tillägger:
– Om vi inte säkrar kajerna nu så kommer de att rasa. Om det kommer andra båtar och andra förutsättningar så får vi göra ändringar då.
Rekommendationen för brygg- och kajhöjd finns i Region Stockholms Riktlinje Brygga (RiBrygga. Den senaste versionen är från 2022. Det är en riktlinje inte ett skakrav, och i slutändan är det bryggägaren som bestämmer.
I ett remissvar från mars 2022 tillstyrker Trafikförvaltningen bygget av en ny kaj i Vaxholm under förutsättning att den ”bör uppfylla Waxholmsbolagets riktlinjer för trafikbryggor”, till exempel när det gäller höjd.
Men Robert Klingvall menar att Trafikförvaltningen i ett tidigare skede gett klartecken till den högre kajen.
– Vår utgångspunkt har varit att regionen inte hade någon synpunkt på vår projektering, eftersom det inte fanns några synpunkter på ritningen, säger han.
Claes Keisu säger att trafikförvaltningens inställning finns klargjord i remissvaret.
– Vi gör ändå ett avsteg från våra riktlinjer i detta fall eftersom det skulle innebära så stora konsekvenser för Vaxholm att sänka höjden på kajen – bland annat ekonomiskt och miljömässigt – samt att deras bygge annars skulle dra ut på tiden med stora svårigheter för Vaxholmsborna att resa med vår trafik under byggtiden.
– Vi har varit pragmatiska i detta, men samtidigt förklarat för Vaxholm vilka konsekvenser höjden på kajen får för våra möjligheter att lägga till vid lågt vatten.
Kommunstyrelsens ordförande: ”Viktigaste projektet i Vaxholm”
Renoveringen av Vaxholms kajer är ett stort och komplext projekt. Det är också mycket viktigt för Vaxholms turistnäring.
Hamnen och kajerna i Vaxholm är stadens skyltfönster och ingång för en stor del av Vaxholms turism. Vaxholm är också en viktig knutpunkt för skärgårdstrafiken. Här stiger över 130 000 passagerare på under sommarmånaderna.
– Renoveringen av kajerna är det viktigaste projektet i Vaxholm just nu, säger kommunstyrelsens ordförande Tina Runhem (M).
Det var i november 2021 som flera större hål upptäcktes i gatan vid gästhamnen i Vaxholm. Området kring Västerhamnen och Söderhamnen stängdes akut. Undersökningar visade att marken är kraftigt underminerad.
Upphandlingen av nya kajer inleddes under den dåvarande mittensamverkan bestående av Centerpartiet, Socialdemokraterna och Liberalerna.
Sedan december 2022 bärs det politiska ansvaret av det nya samlingsstyret bestående av Moderaterna, Socialdemokraterna, Vänterpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna.
Totalt ska 800 meter kaj rustas upp, från gästhamnen till Kronudden.
Åtgärden innebär utbyggnad med 1,7-2,5 meter ut från befintlig kaj utefter kajens sträckning i Österhamnen och Söderhamnen. En utbyggnad innebär att de massor som finns i dagens kaj kan ligga kvar och den nya konstruktionen byggs på med en spont som fästs med diagonala stag ner till berg.
Tidigare har byggstarten redan försenats ett par gånger. Först var den tänkt att ske redan i september 2022.
Det ändrades sedan till februari-mars 2023 och sedan till september 2023, vilket nu ändrats till november/december 2023 – ”eventuellt ännu senare” – enligt Vaxholms stad.
Anledningen till förseningarna är att upphandlingar dragit ut på tiden. En första upphandling fick avbrytas eftersom kommunen bara fick ett anbud, som dessutom var alldeles för högt i förhållande till budget.
Kostnaden har tidigare beräknats till cirka 381–382 miljoner kronor, varav statliga Trafikverket ska stå för ungefär hälften, som mest drygt 180 miljoner kronor.
Enligt Robert Klingvall, som leder kajbygget, har projektet hittills kostat Vaxholm 50 miljoner kronor.