
Flera är besvikna på förra veckans möte i Möja Konsumtionsförening där styrelsen skulle inhämta synpunkter från medlemmarna.
– Jag upplevde det mer som om styrelsen visade hur duktiga de är och inte ville lyssna på medlemmarnas önskemål, säger Gunnar Hårdsten.
Lennart Sundberg drar det längre och kallar mötet för ett skämt. Mötet borde inte hållits på en tisdag till att börja med anser han. Ungefär tolv personer deltog, utöver styrelsens representanter.
– Lejonparten av konsumenterna är ute på helgen. Man skulle väl kunna ha modernare hjälpmedel och kabla ut det här så de 730 medlemmarna kan följa det. Att däremot ha en föreningsstämma på det viset är inte demokratiskt jämförbart, menar han.
Upprinnelsen till mötet är att föreningsstämman hölls digitalt den 15 maj i år, tre dagar innan den nya tillfälliga lagen som möjliggör digitala föreningsårsstämmor trädde i kraft. Lennart Sundberg har lämnat in en klandertalan till Nacka tingsrätt och samtidigt har även föreningens revisor anmälts till Revisorsinspektionen, för att ha godkänt den digitala föreningsstämman.
Under mötet i förra veckan redovisade Konsumtionsföreningen och styrelsen en berättelse om hur kooperationen växt fram.
– Ordföranden Jan Andersson berättade om resultatet som är bättre i år än förra året. Det beror ju på corona. Det har inget att göra med om man har varit duktig i föreningen. Det höll de väl med om, säger Lennart Sundberg.
Styrelsen pratade även om en försöksverksamhet med personallösa butiker och skåp som du kan beställa mat till.
– Men det är ont om båtplatser. I mitt fall kan de väl bara ge oss en nyckel så kan vi gå och handla ändå?
Han menar att en del medlemmar som närvarade tycker att det är bra att affären finns överhuvudtaget, men att man behöver tänka större än vilka varor som finns på hyllorna.
– Vi har akut brist på lokalyta. Jag tycker att vi ska bygga en ny butik. Det stora orosmolnet är att vi inte kommer ha en vinteröppen butik. Men hur många av konsumenterna sätter sig in i de övergripande frågorna om överlevnad av kooperationen på Möja? Än mer aktuellt är det på Ingmarsö, det är livsviktigt för öns överlevnad att det finns en butik där.
Men jag fick bara svaret att de tänkte genomföra mötet ändå. De struntade i mig.
Medlemmarna fick sitta i arbetsgrupper och skriva ner synpunkter på lappar. Men tiden var knapp och det blev aldrig någon diskussion.
– De brydde sig inte om att diskutera lapparna utan pratade om sitt eget. Det var en besvikelse. Man har tappat förtroende för styrelsen när de hela tiden upplevs som att de inte behöver bry sig om medlemmarna, säger Gunnar Hårdsten.
Han var en av dem som innan årsstämman i maj påpekade bristerna med att ha ett digitalt möte.
– Men jag fick bara svaret att de tänkte genomföra mötet ändå. De struntade i mig.
En av frågorna som Lennart Sundberg vill lyfta fram är just kommunikationen mellan medlemmarna, styrelsen och butikerna. Det 30-tal motioner medlemmarna skrev förra året har styrelsen lämnat över till butiksansvarige och ingen återkoppling har skett.
Ett liknande möte hölls på Ingmarsö efter pressläggning i tisdags. Medlemmarna ska nu begära en ny föreningsstämma.
Skärgården har sökt styrelsens ordförande Jan Andersson.
– Vi kommer lägga ut all information du behöver på hemsidan, säger han.
Protokollet hade vid pressläggning i måndags ännu inte publicerats på Coop Möjas hemsida.