Den omdebatterade Horsstensleden har nu utretts av Trafikverket och Sjöfartsverket som föreslår att leden tas med i regeringens kommande nationella transportplan. Det återstår flera steg i processen och som tidigast kan bygget av leden komma i gång år 2020.
I den studie som släpptes nyligen framgår att Horsstensleden behöver förverkligas för att ge kortare, snabbare, säkrare och miljövänligare insegling till Stockholm. Dessutom med större kapacitet.
Fartyg som är längre än 245 meter tvingas idag ta omvägen via Furusundsleden istället för Sandhamnsleden. Framförallt har stora kryssningsfartyg ökat under de senaste åren. Det innebär det dels en negativ påverkan med stranderosion i Furusundsleden, dels ökat utsläpp av koldioxid med cirka 18 000-20 000 ton per år, enligt studien.
I den utredning som Sjöfartsverket och Trafikverket har gjort tillsammans, skriver utredarna om problematiken för sjötrafiken till Stockholm. Studien har fokus på yrkestrafiken och föreslår lösningar både på kort sikt mot år 2020 och på lång sikt med år 2040 i kikaren.
De övergripande målen i studien är att hitta lösningar för att, som det heter, skapa en robust och långsiktigt hållbar situation för Stockholms farleder. Transportpolitiska mål som tillgänglighet, säkerhet, miljö och hälsa har tagits med, likaså turism och samhällsekonomi.
I studien har Sjöfartsverket och Trafikverket bland annat i workshops samverkat med kommuner, rederier, länsstyrelsen och Stockholms hamnar. Slutsatserna mynnar ut i fem åtgärder där alla behöver tas för att begränsa erosionen i Furusundsleden och för att skapa förutsättningar för fortsatt utveckling av sjötrafiken.
En åtgärd handlar om fartbegränsningar och uppföljning längs Furusundsleden. I en ytterligare åtgärd föreslås en delning av Furusundsleden där Saxarfjärden används och en kortare sträcka. Ny farled inrättas mellan Sandkullens fyr och ön Långholmen.
Den viktigaste åtgärden, enligt utredarna, är att en ny farled, Horsstensleden, byggs och att Sandhamnsledens inre del anpassas för längre fartyg.
– Ja, det är den åtgärd som enskilt bedöms ge bäst resultat, säger Lisa Rehnström, utredningsledare, Trafikverket Region Stockholm, och fortsätter:
– Men det är en lång väg kvar till dess att det är bestämt att en Horsstensled verkligen ska byggas. Det krävs bland annat beslut av regeringen om finansiering, tillstånds- och miljöprövning innan muddring och sprängning för en ny farled kan påbörjas.
Från Sjöfartsverkets sida har Johan Axiö fungerat som expert i studien. Även han framhåller det komplexa i att anlägga en ny stor fartygsled i känslig skärgårdsmiljö.
– Det skulle vara en stor fördel för sjöfarten. Man kan utan tvivel räkna hem det ekonomiskt med kortare rutter in till Stockholm. Fartygen förbrukar mindre bunkerolja och avgasutsläppen minskar. Samtidigt har vi respekt för att det finns andra hänsyn att ta. Vi vet ännu inte tillräckligt om hur undervattensmiljön skulle påverkas i en tänkt Horsstensled, säger han.