Från den 1 april omfattas mindre arbetsbåtar av de nya reglerna för säkerhet och tillsyn för yrkesmässig sjötrafik. Syftet är att få en likvärdig säkerhetsnivå för yrkestrafiken men bland mindre redare finns en oro för att de nya reglerna ska skapa onödigt krångel.
Transportstyrelsens nya regler för nationell sjöfart, som gavs ut i maj 2017, gäller alla svenska passagerarfartyg samt alla svenska fartyg över 5 meter som används i yrkesmässig trafik. Reglerna gäller även fritidsfartyg som är längre än 24 meter. För många fartyg har reglerna redan börjat gälla, men för de med en längd mellan 5 till 15 meter träder de i kraft först den 1 april i år. Dessa har tidigare inte omfattats av tillsynen alls.
– För den som bedriver en mindre verksamhet handlar det i huvudsak om gott sjömanskap och sunt förnuft, men arbetet behöver dokumenteras på ett överskådligt sätt, säger Fredrik Hellsberg, chef för sektionen för sjöfartstillsyn på Transportstyrelsen.
Det nya tillsynssystemet bygger i huvudsak på egenkontroll. Det vill säga att du som fartygsägare själv kontrollerar och ansvarar för att fartyget är sjövärdigt. Reglerna är funktionsbaserade, vilket innebär att de talar om vad som ska uppnås till skillnad från tidigare detaljregler som talar om hur det ska uppnås. Det innebär att det ofta finns flera olika lösningar för att uppfylla regeln.
– Till exempel anges inte exakt vilken medicinsk utrustning som ska finnas ombord. Den som ska finnas är den som är nödvändig beroende på hur många personer som finns ombord, typ av verksamhet och tiden det tar att nå en hamn. Målet är att varje redare ska hitta en nivå som är relevant för den verksamhet eller typ av resor som fartyget gör, säger Fredrik Hellsberg.
Många av de större redarna, som redan sedan tidigare omfattats av tillsynen, har hittills välkomnat det nya regelverket med dess större grad av frihet. Men omställningen för de mindre båtarna som tidigare inte haft någon tillsyn alls är desto större.
– Genom de nya reglerna förbättras möjligheterna att få en mer likvärdig säkerhetsnivå oavsett fartygets storlek och verksamhet. Enhetliga regler för alla aktörer på marknaden ger också en sund konkurrenssituation för fartyg som används yrkesmässigt.
Mats Andersson är en av de som påverkas av de nya reglerna. Mellan tidig vår och sen höst kör han sopor runt Ingmarsö, Brottö och tillhörande småöar med sin 7 meter långa sopbåt, en öppen båt med styrpulpet och utombordare. Han har ännu inte nåtts av informationen som skickats ut av Transportstyrelsen i dagarna, men är spontant rädd för att det ska bli krångligare.
– Jag vet bara att det här med egenkontroll är ett begrepp men jag vet inte innebörden av det. Men det kan synas lite fyrkantigt och inte så flexibelt vad gäller mindre båtar som inte kör passagerare. För min del vill jag ha så lite regelverk och krångel som möjligt. Bensin i tanken och sen köra, det är vad jag vill ha, säger han.
Fredrik Hellsberg har förståelse för att många kan känna en osäkerhet inför de nya reglerna.
– Vi började informera om detta för nästan fyra år sedan, men det är klart att det finns ett problem i att informera så tidigt eftersom det har legat så långt fram i tiden för de flesta.
Senast den 31 maj i år och varje år framöver ska en självdeklaration lämnas in till Transportstyrelsen. Genom självdeklarationen intygar man att kraven uppfylls och man skriver själv ut ett egenkontrollintyg som ska finnas ombord. Transportstyrelsen kommer därefter genomföra stickprovskontroller.
På www.transportstyrelsen.se/nationellsjofart finns ett material framtaget till den som behöver stöttning och hjälp med det nya systemet.