Efter att ett tyskt företag begärt överprövning och yrkat på att hela upphandlingen av sjötrafiken ska göras om, så förekommer nu uppgifter om att det kan ligga svenska intressen bakom, något som företagets ombud inte förnekar.
Efter att det tyska företaget Sun world travel Gmbh begärt överprövning av landstingets upphandling av sjötrafik i skärgården, så uppger källor till tidningen Skärgården att det egentligen är svenska företag som ligger bakom agerandet. Det tyska företagets ombud Toni Schönfelder förnekar inte uppgifterna.
– Jag är svensk, jag har inte bara tyska företag.
Hur ska man tolka det? Du förnekar inte att svenska företag är inblandade?
– Jag har ju företag i Sverige också. Det är bara hårklyveri, säger Toni Schönfelder.
Vilka svenska företag som eventuellt kan vara inblandade i överprövningen är oklart. Många rederier med verksamhet i skärgården som Skärgården pratat med känner till Toni Schönfelder men alla förnekar inblandning. Jochum Ressel på Ressel rederi är bekant med honom sedan lång tid tillbaka.
– Vi har ingenting med överprövningen att göra, säger Jochum Ressel.
Varken på Strömma turism & sjöfart, Stockholms sjötrafik eller Blidösundsbolaget säger man sig ha någon koppling till ansökan.
Det tyska företaget menar att landstinget vid utannonseringen av upphandlingen i EU använt fel CPV-kod. Företaget hävdar att man inte förstått vad uppdraget egentligen gått ut på och att man därför missat att lägga ett bud. Trovärdigheten i det argumentet skulle sannolikt sjunka om det visade sig att svenska företag är inblandade.
– Varken jag eller det tyska företaget hade någon aning om upphandlingen, säger Toni Schönfelder.
Att det kunde finnas juridiska problem med den CPV-kod som landstinget använt är ingen nyhet. Redan i november 2014 skrev Björn Öberg, advokat och styrelseordförande i Stockholms sjötrafik, en insändare i Skärgården som påpekade att CPV-koden var fel. Det tyska företagets ansökan liknar till stora delar Björn Öbergs insändare, men Toni Schönfelder förnekar att det finns någon koppling mellan dem.
– Jag hade ingen aning om insändaren och jag känner inte Björn Öberg.
Anna Öberg, VD på Stockholms sjötrafik, säger att en överprövning är det värsta som skulle kunna hända dem.
– Jag har lagt ned mycket pengar på den pågående upphandlingen, pengar som riskerar att kastats bort om upphandlingen avbryts. Det vill vi alltså inte. Vi var oroliga för att detta skulle hända, eller att det skulle vara något annat fel på upphandlingen, och har tagit upp frågan om CPV-koden med landstinget i ett tidigt skede eftersom vi inte gillar att kasta bort tid och pengar.
Enligt Sun world travels ansökan om överprövning så ingår företaget i en större koncern, Eberhardt travels, med reseverksamhet i flera europeiska länder. Skärgården har utan framgång sökt ansvarig på Eberhardt travels för en kommentar. Däremot har de e-postmeddelanden som Skärgården skickat vidarebefordrats till ombudet Toni Schönfelder.
Vad svenska företag skulle tjäna på att upphandlingen görs om är oklart, men när förra upphandlingen gjordes om förlängdes kontrakten med dåvarande entreprenörer med två år.