I en rapport om personalpolitiken i Nynäshamn riktas kritik mot kommunledningen. Enligt utredarna beror problematiken också på en särskild ”nynäshamnsanda” och kritiska insändare i media. Samtidigt kan inte utredarna svara för om kritiken är befogad eller inte.
Det har länge funnits ett missnöje bland anställda i Nynäshamns kommun. En rapport, som kom förra veckan, bekräftar att det förekommer brister i arbetsmiljön. Enligt rapporten, som baseras på ett fyrtiotal intervjuer med anställda, chefer och politiker är dock problemen mellan kommunledningen och anställda komplexa och sprungna ur flera orsaker.
Långdragna beslutsprocesser, ett samverkansavtal som aldrig blir klart, dålig kommunikation mellan ledning och anställda, otydliga chefsroller, ett par uppmärksammade personalärenden samt ett pågående förändringsarbete inom kommunens organisation är alla orsaker som tros ha bidragit till missnöjet hos anställda i kommunen.
– Det förändringsarbete som har pågått under en längre tid har skapat en oro och har inte tagits så väl emot av de anställda, säger Jarl Karlsson, tidigare förhandlare och utvecklingschef på facket Vision och en av de två utredarna.
Rapporten lyfter också fram en grundorsak som särskilt betydande för problemen i Nynäshamn.
– I en liten kommun som Nynäshamn känner många varandra såväl politiker, chefer och medarbetare. Det råder en slags kompisanda, säger Jarl Karlsson.
Utredarna kallar fenomenet för ”nynäshamnsandan” och säger att den bidragit till oron som uppstått i samband med kommunens pågående förändringsarbete.
– I en sådan miljö förväntas det att du inte kritiserar dina kollegor eller påpekar brister i hanteringen av olika frågor. Det här är inget unikt för Nynäshamn. Det gäller generellt i alla mindre städer, säger Jarl Karlsson.
Men när Skärgården ber om exempel där liknande kulturer finns kan utredarna inte ge något svar.
– Det är en förmodan vi gör, säger Göran Söderlöf, arbetsrättsjurist på Sveriges kommuner och Landsting (SKL), som också har arbetat med utredningen.
Hur kan ni då dra slutsatsen att det förekommer i flera kommuner?
– Det är inte ett väsentligt resultat av utredningen. Utredningens syfte är att belysa hur det är i Nynäshamns kommun, säger Göran Söderlöf.
Problemen i kommunen lyftes först fram av Nynäshamnsposten för snart två år sedan. Tidningen har publicerat ett flertal artiklar och upp mot 90 insändare som varit starkt kritiska mot kommunledningen. Enligt Jarl Karlsson och Göran Söderlöf har publiceringarna skadat Nynäshamns anseende som kommun och arbetsgivare.
– Jag kan inte svara för om kritiken i insändarna är befogad. Men om insändarna får stort utrymme i tidningen är det klart att det påverkar, säger Jarl Karlsson.
Utredarna hävdar att en kampanj bedrivits mot kommunen där många av insändarna skrivits avsiktligt för att misskreditera kommunen.
– Många av insändarna skulle jag påstå är skrivna av samma författare om man tittar på ordvändningar och ordval och så, säger Göran Söderlöf.
Trots att kampanjen i media nämns flera gånger i rapporten vill Göran Söderlöf även tona ner den slutsatsen när Skärgården pratar med honom.
– Jag kan bara konstatera att det råder ett väldigt likartat innehåll och då sätter vi etiketten kampanj på det. Men det här är heller ingen stor del av utredningens resultat, säger han.
När kommunledningen kritiserats i media har den ofta lagt locket på och inte bemött kritiken. Utredarna säger att ledningen tvärt om måste öppna upp och bli snabbare på att bemöta kritiken. De säger också att ledningen måste bli mer synlig i organisationen och att förändringsarbetet måste ske mer transparent. Särskilt kritiseras kommunchefen Birgitta Elvås för att vara osynlig i verksamheten.