
Sjötrafikutredningen går nu ut på ny remissrunda med ett nytt alternativ som förslag.
– Vi har lyssnat och verkligen ansträngt oss för att fånga komplexiteten i skärgårdstrafiken, och svara på de frågor som väckts och de brister som fanns i första rundan, säger skärgårdsregionråd Gustav Hemming (C).
I sjötrafikutredningen som varit på remiss under 2020 ställdes två alternativ upp för framtidens sjötrafik. Ett baserades på att behålla trafiken ungefär som idag med direkttrafik från Stockholm ut till öarna, det andra att satsa på bastrafik mellan kärnöar och replipunkter på fastlandet.
– I remissvaren fanns en stark trend där man förordar en kombination av alternativen. Även de som är anhängare av alternativ två, vilket flera av skärgårdskommunerna är, pekar på att det samtidigt är viktigt att behålla direkttrafiken, säger Gustav Hemming (C).
Nu har trafikförvaltningen tagit fram ett nytt förslag som kombinerar de två alternativen, men där man gör en tydlig skillnad i trafiken under året.
– Under högsäsong ska större fartyg gå från Strömkajen till resmål i skärgården och mindre fartyg trafikera mellan öar och replipunkter, medan under lågsäsong ligger tyngdpunkten på bastrafiken och då minimeras trafiken inifrån stan. Så är det delvis redan idag, men nu är tanken att det mer tydligt strategiskt ska genomsyra arbetet.
Frågan om tonnage blir nästa steg i utredningen.
– Men man kan redan nu säga att det här talar för att satsa på att minska antalet stora fartyg med mer än 300 passagerare och öka antalet fartyg i mellanklass, mellan 150-200 passagerare. Olika fartyg ska ha olika roll i systemet, säger Gustav Hemming.
Nu ska förslaget ut på ny remiss och Gustav Hemming hoppas på ett fortsatt högt engagemang.
– Det här är en extremt viktig fråga för hur skärgården ska utvecklas. Nu gäller att den som har synpunkter på framtidens skärgårdstrafik använder sig av möjligheten, för de modeller vi nu riktar in oss mot kommer vi få leva med under en lång tid framöver.
Remissrundan kommer att pågå under sommaren och tidig höst. Beslut väntas fattas i trafiknämnden januari 2022. Tidplanen kan dock komma att ändras, säger Gustav Hemming.
– Vi ser inte att det här är tidskritiskt, det är viktigare att processen blir bra.
Fakta/Förslaget i korthet:
Under högsäsong med stort resande föreslås:
• Snabbgående och stora fartyg kör från Strömkajen till resmål i skärgården på linjer med få stopp vid strategiska bryggor.
• Stora och långsamtgående fartyg (isbrytare med godsbärande förmåga) kör från Strömkajen till resmål i skärgården på linjer med många stopp.
• Mindre kapacitetsstarka fartyg trafikerar ögrupper på kortare linjer med fokus på bastrafiken (kärnöreplipunkt).
Under låg- och mellansäsong med mindre resande föreslås:
• Mindre kapacitetsstarka fartyg trafikerar ögrupper på kortare linjer med fokus på bastrafiken (kärnöreplipunkt)
• Generellt föreslås en ökad grad av anropsstyrd trafik, vilket bidrar till ökad möjlighet för bättre matchning mellan resandebehov och fartygsanvändning.
• Skärgårdstrafiken från Strömkajen minimeras under lågsäsong, i likhet med idag. Pendelbåtstrafik mot Vaxholm samt buss mot replipunkt möter då upp resandebehov från regioncentrum.
• De snabbgående stora fartygen används vid behov under lågsäsong. Under mellansäsong erbjuder de en flexibilitet och möjlighet att utöka trafiken på baslinjer vid behov.
• Stora och långsamtgående fartyg (isbrytare med godsbärande förmåga) används längre ut i skärgården på linjer med många stopp under isfria förhållanden. Vid perioder av is används samma fartyg för att klara uppdraget med bastrafik.