Det nya biljettsystem som just nu installeras på Waxholmsbolagets fartyg är så omständigt att det i praktiken inte går att använda, enligt personal på båtarna. Men det håller inte trafikchef Göran Malmsten med om.
– Visst har vi lite inkörningsproblematik, men i princip så går det bra.
För närvarande installeras ett nytt biljettsystem på Waxholmsbolagets fartyg. Bland annat för att resenärerna ska kunna betala sin resa med SL:s Accesskort. Skärgården har talat med ett flertal ombordanställda som vittnar om stora problem med den nya apparaturen. Den maskin som installerats på båtarnas däckskontor kräver så många knapptryckningar och menyval innan man hittat rätt tariff, att det tar alldeles för lång tid att få fram en biljett.
– Det gamla systemet är överlägset snabbare, säger Jonas Svensson, matros på Storskär.
Han är en av flera representanter i en arbetsgrupp som under tre år följt arbetet med att införa det nya systemet. Visserligen har han full förståelse för att man måste byta ut det gamla, men han tycker inte att det nya systemet blev så bra som det kunde ha blivit.
– Det måste finnas betydligt bättre maskiner än det här. De är gamla och dåliga och bygger inte på någon ny teknik.
För att hinna sälja biljetter till de 200 passagerare som vanligtvis reser från Strömkajen till Vaxholm, innan man är framme, använder sig Jonas Svensson och hans kollegor av den gamla maskinen, som fortfarande finns kvar ombord. Annars hinner de inte.
Man kan heller inte ta betalt för gods med de nya maskinerna.
– Söderarm, Sandhamn och Dalarö kör hur mycket gods som helst, men det vet vi inte hur vi ska ta betalt för när de gamla maskinerna tas bort.
De nya maskiner som installerats i passagerarutrymmena, för att resenärer med Accesskort själva ska kunna lösa sin biljett, fungerar dock bra, tycker han.
– Det handlar mer om att folk ska förstå hur man gör, så man lär dem en gång. Sen fungerar det klockrent.
Göran Malmsten är trafikchef på Waxholmsbolaget:
– Det går bra. Visst har vi lite inkörningsproblematik, men i princip så går det bra, säger han när Skärgården undrar hur han tycker att det går med införandet av det nya systemet.
– Det är ju ett system som är anpassat till SL-trafiken och landtaxan, och vi har ett eget taxesystem, så där uppstår en del frågor. Men jag ser ingen dramatik i det. Det funkar inte helt perfekt från dag ett, men det har jag inte förväntat mig.
Han bekräftar att man inte kan hantera handburet gods med det nya systemet.
– Så det löser vi i det gamla systemet.
Det måste dock fasas ut. Programspråket det är skrivet på, och den dataserver det ligger på, är så gamla att det inte längre finns vare sig kompetens eller reservdelar att få tag på.
Entreprenörer och personal som Skärgården talat med har även påtalat att de nya biljettmaskinerna saknar en kontrollbox kopplad till kassaregistret, vilket lagen numera kräver.
– Vi har dispens för undantag från lagen till och med 2017, förklarar Göran Malmsten.
Så dispensen gäller även de nya apparaterna?
– Vi har en generell dispens. Undantaget från kassaregisterlagen gäller oavsett.
Och vad händer efter 2017?
– Jag vet inte, det är inte bara vi som har det problemet, det finns ju generellt, och hur man centralt på förvaltningen väljer att lösa det kan jag inte svara på i dagsläget.
Så de entreprenörer som kör på uppdrag av er och använder era maskiner kan känna sig trygga med att de följer lagen?
– Det kan alltid känna sig trygga.