Trafikverket och Färjerederiet höll ett samrådsmöte om linfärjeplanerna mellan Yxlan och Blidö i förra veckan. Mötesdeltagarna ställde både kritiska och kunniga frågor.
– Vi hyser viss oro att det kommer ta längre tid att nå fram vid olycka både på land och till sjöss, säger Christian Pettersson, befäl vid Blidö brandstation.
Den batteridrivna linfärjan mellan Blidö och Yxlan är planerad att tas i bruk 2025. Det krävs en ombyggnation av färjelägena samt en upphandling av färja. De cirka 25 öborna hade många pålästa frågor framförallt kring säkerhet, vilket nog förvånade Färjerederiet tror Fred Rosenthal, ordförande i Blidö IF.
– 2045 är visionen helt CO2-fria utsläpp. När man lade grunden för det här projektet för sju-åtta år sedan var linfärja det mest effektiva. Men sedan dess har mycket ny teknik tillkommit. De fick frågan om varför man ska bygga nya färjelägen och inte bara ha en eldriven färja? Varför stöka till det när man kanske kan hitta en smartare lösning om några år? säger han.
Fritidsbåtar, skärgårdstrafiken och Blidös kommande brandbåt behöver korsa vajern.
– När linfärjan går är det körförbud i sundet. Då kan en nödställd få vänta längre, vilket kan vara en direkt fara för liv, säger Christian Pettersson.
Färjerederiet har räknat på fyra turer per timme vilket innebär många minuters trafikstopp per timme för båtar i sundet – och hur blir det när batterierna behöver laddas, undrade öborna? Kan linfärjan gå i lika dåliga förhållanden som en frigående?
– Jag uppfattade det som att den inte kan det, säger Christian Pettersson.