KRÖNIKA. Samtidigt som landstingets trafikförvaltning staplar problemen på varandra i samband med den pågående upphandlingen av skärgårdstrafiken har politikerna äntligen lyckats damma av ett gammalt förslag: att låta SL-kortet även gälla på skärgårdsbåtarna.
Inom alliansen är det främst Centerpartiet som drivit frågan, men såvitt jag vet har även Vänsterpartiet och Miljöpartiet lyft förslaget. Tidigare har argumentet mot införande varit att båtarna inte räcker till under sommaren om vi får ett kraftigt ökat antal passagerare. Dessutom blir det ett ekonomiskt bortfall. I förslaget som nu ligger för 2018 ska SL:s 30-dagarskort gälla under vår, vinter och höst, men inte högsäsong. Några stora kostnader eller logistiska problem lär inte uppstå. Det är ett mycket vettigt förslag. Det är också ett logiskt förslag.
I grunden handlar det om att samma taxa ska gälla all kollektivtrafik i länet, oavsett om det råkar vara räls, asfalt eller vatten under sätet.
Med tanke på allt strul kring upphandlingarna kom förslaget oväntat, men inte desto mindre glädjande.
Kostnaden kommer att ligga på omkring tio miljoner
kronor, en summa som är svår att beräkna. Även om man vet ungefär hur många passagerare som vanligtvis åker båtarna, och därmed kan räkna på bortfallet, så måste man också väga in att det kan finnas ett antal personer som börjar köpa periodkorten i och med ändringen.
Hur väl, eller illa, detta kommer att fall ut återstår att se. Tidigare försök med halverat pris vintertid föll pladask och det berodde inte enbart på brist på marknadsföring som hävdades. Vinter i skärgården är helt enkelt en svår nöt att knäcka. Nuvarande förslag omfattar även vår och höst, med många veckor som kan bjuda på fantastiskt väder. Potentialen är betydligt större, men för att lyckas tror jag att ett visst antal pusselbitar måste vara på plats. För det första: människor måste känna till att möjligheten finns. Det finns tusentals tänkbara skärgårdsbesökare i Stockholm, men ingen kommer att åka båt om de inte känner till att det ingår i deras kort. För det andra: trafiken måste gå till och från centrala Stockholm. Jag har svårt att tro att människor överlag kommer att åka buss till orter som Åsättra, Sollenkroka eller Årsta bara för att båtresan sista biten till ön råkar ingå (undantaget då möjligen fritidshusägare). För det tredje: bra service ombord med mat, dryck, wifi och annat måste finnas. Rätt skött kan detta bli en succé. I framtiden hägrar även att kortet ska gälla sommartid. Ett steg, eller en sjömil, i taget bara.
peter augustsson