Värmdö kommuns omstridda avtal med samfällighetsföreningen i Långvik på Möja om utbyggnaden av hamnen är giltigt, enligt en expert som Skärgården pratat med. Däremot kan styrelsen bli ersättningsskyldiga om medlemmar drabbas ekonomiskt av avtalet.
2018 tecknade Värmdö kommun ett avtal med Möja-Långviks samfällighetsförening om en utbyggnad av hamnen i Långvik. Projektet ingick i EU-satsningen Seastop, som syftade till att rusta upp ett antal hamnar i Stockholms, Åbos och Åbolands skärgårdar. Som Skärgården tidigare skrivit så har avtalet kritiserats av medlemmar i föreningen som bland annat menar att man inte på ett lagenligt sätt kallats till stämman där beslutet fattades och att styrelsen, som valdes för två års tid 2013, inte haft befogenhet att teckna ett avtal fem år senare. Värmdö kommun menar att man tecknat avtalet med Erik Pettersson som är angiven firmatecknare för föreningen och att det därmed är giltigt. Skärgården har varit i kontakt med Björn Lundén, expert på juridik inom samfällighetsföreningar och författare till boken Samfälligheter, som ger kommunen rätt i sak.
– Om styrelsen är vald 2013 och ingen stämma har hållits för att byta ut styrelsen sitter denna kvar. Styrelsen och dess firmatecknare har rätt att fatta långtgående beslut. Om medlemmarna, det vill säga stämman, inte vill att detta ska fortgå måste de på en stämma välja en ny styrelse.
Föreningens ordförande Erik Pettersson är själv inte medlem i föreningen, men det spelar juridiskt ingen roll, menar Björn Lundén.
– Lagen säger inte att styrelseledamöter och av styrelsen utsedda firmatecknare måste äga en delägarfastighet själv. I och med att Erik Pettersson är firmatecknare behöver han inte någon fullmakt från någon annan styrelseledamot för att teckna det här avtalet. Motparten, Värmdö kommun, måste kunna lita på samfällighetsregistrets uppgifter, säger Björn Lundén.
Kritikerna menar även att beslutet om att gå med i Seastop strider mot syftet med hur marken ska användas, som anges som lastplats. Man menar även att planerna på att arrendera ut hamnen strider mot avtalet med kommunen. Det är frågor som kan prövas i domstol.
– Om styrelsens och i synnerhet Erik Petterssons agerande i och med avtalet med Värmdö kommun har lett till ekonomisk skada för föreningen kan man tänka sig en skadeståndstalan om tillräckligt många medlemmar ställer sig bakom en sådan och ansvarsfrihet inte beviljats. Men det brukar vara svårt att få framgång i en sådan rättegång och rättegångskostnaden för den förlorande parten brukar bli avsevärd.
Både Värmdö kommun och Björn Lundén menar att medlemmar själva har ett ansvar att slå larm om man misstänker att något är fel.
Seastop finansieras till stor del av EU-programmet Central Baltic som stoppat en del av utbetalningarna till projektet i Långvik efter att de tagit del av kritiken mot projektet.
– Vi håller inne med pengarna tills alla frågetecken retts ut. Min kollega har haft bra samtal med dem på Värmdö kommun och vi känner att de förstår våra frågor och varför vi behöver ställa dem, säger Merike Niitepõld, förvaltningschef vid Central baltic.