Nu öppnar trafikverket för möjligheten att Ornöfärjan blir allmän. I en rapport skriver man att trafiken på leden är så stor att den är nödvändig för allmän trafik.
I februari 2014 skickade Ornöfärjans samfällighetsförening en anhållan till Trafikverket om att undersöka möjligheterna för ett förändrat huvudmannaskapet för linjen. Trafikverket har nu undersökt förhållandet och dess Stockholmsregion föreslår nu i en utredning att färjan ska övergå från enskild till allmän.
– Vi anser att det är en utfartsväg av stor betydelse, det är så pass många fastboende på Ornö att den enligt våra riktlinjer har ett allmänt syfte, säger Linda Goldkuhl-Sandberg, utredare för väghållarskapsfrågor på Trafikverket.
Bert Melén som är ordförande i föreningen välkomnar förslaget.
– Ja, så pass tycker jag det är bra. Vi måste ha en process på gång i alla fall, men om det är bra eller dåligt med allmän färja kan man diskutera.
På Färjerederiet, Trafikverkets resultatenhet, skriver man att ett ändrat huvudmannaskap är möjligt, men det kommer att medföra betydande kostnader. Bland annat anser man att det på sikt kommer att krävas nya färjor och färjelägen.
För samfällighetsföreningen tillkommer ett ytterligare bekymmer. En ny upphandling av färjetrafiken ska genomföras fram till 1 januari 2017 och det är osäkert om det kommer att finnas något intresse att driva trafiken framöver. Vid tidigare upphandling inkom endast ett bud.
– Vi har försökt prata med nuvarande entreprenör, men det ger inget besked hur de ska göra.
Vad händer om ni inte får in några anbud?
– Ja vad? Jag vet inte. Det finns egentligen inga möjligheter om nuvarande entreprenör säger nej. Kommunen vägrar ta över och säger att de inte har kompetens. Men det går, Ekeröfärjan drivs kommunalt till exempel.
Margareta Stenbock von Rosen huvudägare i Ornö sjötrafik säger till tidningen att de kommer att lämna anbud och att det finns både fördelar och nackdelar med en allmän färja, men har i övrigt inga kommentarer till utredningen.
– Vi har bedrivit färjetrafik i 45 år, det är en självklarhet att vi är intresserade att fortsätta driva färjeverksamheten. Ornö sjötrafik är Ornös största arbetsgivare och vi känner ett stort ansvar för öns fortlevnad.
Utredningen ska nu ut på remiss till ett antal instanser och sedan till länsstyrelsen i Stockholm för samråd. Därefter återgår ärendet till Trafikverket för prövning och beslut i sommar. Det finns möjligheter för Trafikverket att överta trafiken snabbt om det skulle behövas.
– När Trafikverket centralt har fattat beslutet kan vi överta färjan, såvida det inte blir några överklagningar, säger Linda Goldkuhl-Sandberg.