
Pendelbåtslinje 84 mellan Ålstäket och Strömkajen skulle ha kommit igång i höst. Men nu skjuts trafikstarten upp igen – till april 2024.
– Eftersom bryggan i Värmdö kan öppnas upp för trafik först i december, så gör vi bedömningen att vi kan få en bättre trafikstart i april, säger Michaela Haga (C), ordförande i Region Stockholms sjötrafikutskott.
Försöket med en pendelbåtslinje mellan Mörtnäs på Värmdö och Strömkajen har kantats av förseningar. Trafikstarten var först planerad till våren 2022, därefter våren 2023, därefter till hösten 2023. Förseningarna har berott dels på att Värmdö kommun till en början inte fick medfinansiering från Trafikverket för att bygga bryggan vid Mörtnäs, dels på att regionen gjort omtag i upphandlingsprocessen, bland annat för att kravställa emissionsfria fartyg. Det senare har man sedan fått backa från, eftersom sådana fartyg ännu inte finns tillgängliga på marknaden.
– Det har funnits stora osäkerheter kring resandet och hur kollektivtrafiken i stort skulle utvecklas i och med pandemin, vilket gjorde att saker och ting bromsades upp. Det hade varit väldigt oklokt att gå ut med en upphandling när det fanns så stora osäkerheter, både för oss men också för de som ska köra trafiken, säger Michaela Haga.
Nu har man beslutat att skjuta på trafikstarten ytterligare, till våren 2024.
– Vi har fått grön flagg på att bryggan i Mörtnäs är redo för trafikstart i december. Men det är inte en toppenmånad för att göra en trafikstart med buller och bång.
Beslutet har att göra med att det inte finns några isgående fartyg planerade för linjen under försöksperioden.
– När vi i nästa skede ska permanenta den här sträckan ska vi göra en utvärdering om vi ska ha isgående tonnage eller inte. Vi ser att när vi kör med isgående fartyg så går hastigheten ner och det blir inte en lika attraktiv resa. Då väljer många bort båten, säger Michaela Haga.
Kristina Lång (C), vice KSO i Värmdö, säger:
– Det är klart att det är en stor besvikelse att linjen är försenad men samtidigt blir det nog en bättre start för Värmdöborna också, då man inte behöver riskera inställda fartyg på grund av isläggning. Vi vet att Värmdöborna ser fram emot det här.
Samtidigt menar hon att det är positivt att linjen kommer finnas på plats innan ombyggnationen av Grisslingerakan påbörjas.
Det blir inga ekonomiska konsekvenser av förseningen, vare sig för regionen eller Värmdö kommun.
– Vi är ute med en upphandling nu, men det har inte skett någon tilldelning ännu där trafikoperatörer står och väntar och det tickar pengar. Det är samma totalkostnad som vi estimerat sedan tidigare, säger Michaela Haga.
Det är redan beslutat att linjen kommer att permanentas efter den två år långa försöksperioden. Då finns även emissionsfria fartyg med i kravställningen.