På midsommarafton skulle bryggan vid Norra Tynningö åter vara öppen för trafik, men båtarna stannade inte vid bryggan. Pendlare som skulle till sina jobb med första turen på måndagen fick snopet se fartyget glida förbi.
Norra Tynningö brygga har varit stängd för renovering sedan oktober förra året. Under tiden har pendlare kunnat åka från Höganäs brygga några kilometer bort. På midsommarafton den 23 juni var det tänkt att norra bryggan återigen skulle öppnas för trafik, men några fartyg syntes inte till. Marie Haking som på måndagsmorgonen skulle ta pendelbåten 06.28 till Täby via Vaxholm fick till sin förtret se hur pendelbåten gled förbi, trots ivrigt vinkande eftersom semaforen fortfarande saknas.
– Jag blev jättearg och förtvivlad. Det var klart att besättningen såg oss, säger Marie Haking.
Hon säger att det inte fanns någon som helst information i SL:s app om att bryggan var avstängd när hon skulle åka. Marie Haking säger att hon jobbar inom vården och bara i undantagsfall kan jobba hemifrån. Eftersom ersättningsbåtarna från Höganäs dragits in i samband med den tänkta trafikstarten från norra bryggan går första båten till Vaxholm först 08.45. Marie Haking har därför tvingats ta alternativ kollektivtrafik till jobbet, en resa på upp till två timmar enkel väg.
En annan pendlare som drabbats är Yvonne Ledin som jobbar på Rindö, ett stenkast bort fågelvägen. Istället för en kort sträcka över vattnet har hon fått åka en rundtur genom Värmdö och Stockholm ut till Vaxholm för att komma till sitt jobb.
– I vanliga fall tar det ungefär 20 minuter att ta sig till jobbet. Nu har jag fått åka med en kompis runt hela stan. Det tar ungefär en och en halv timme. Det blir enormt långa dagar. Det här börjar kännas hopplöst. Jag undrar vad deras chefer skulle tycka om deras anställda inte kommer till jobbet, säger Yvonne Ledin.
Både Marie Haking och Yvonne Ledin har kontaktat SL:s kundtjänst men fått felaktig information. Trots att bryggan är avstängd har Yvonne Ledin fått beskedet att den visst trafikeras. Till Marie Haking har man sagt att resegarantin inte gäller, vilket den gör om det handlar om SL:s pendelbåtar.
– Vi vill att man sätter in ersättningsbåten från Höganäs igen, säger Marie Haking.
Enligt SL:s kundtjänst finns det inga ersättningsfartyg att sätta in, trots att det när skolorna är stängda enbart handlar om ett fåtal passagerare som åker turen.
I onsdags kväll den 28 juni publicerades information på Waxholmsbolagets hemsida om att två extraturer sätts in på morgonen mellan Höganäs och Vaxholm från torsdagen. Från den 3 juli ska turerna vara sökbara i appen och då som beställningsturer.
Uppdatering:
Igår eftermiddag efter tidningens pressläggning kom följande information från Region Stockholms trafikförvaltning om trafikstart:
"Trafiken till/från Norra Tynningö brygga återupptas från senast imorgon onsdag 5 juli enligt gällande sommarturlista, med undantag för de turer som trafikeras med s/s Norrskär, s/s Storskär och m/s Västan (bogtillägg). Vi försöker gå in med tre turer med linje 83 till Norra Tynningö redan i eftermiddag. Reseplaneraren uppdateras och uppdateringarna bör slå igenom till i morgon i systemet, men då sökningar i reseplaneraren görs i dag för turer i morgon så kör vi de två extraturerna från Höganäs även i morgon. Dessa extraturer upphör från 6 juli. Skyndsam uppsättning av semafor enligt gällande riktlinje är beställd."
Bryggan för hög: ”Vi tittar på en lösning”
Den nyrenoverade bryggan vid norra Tynningö är enligt Region Stockholms trafikförvaltning för hög och har därför inte öppnats för trafik som tänkt.
Det är lugnt och stilla nere vid bryggan på norra Tynningö. Det är nästan vindstilla, strålande sol och varmt. Förutom en elektriker som står och arbetar med belysningen finns ingenting som tyder på att bryggan inte är i drift.
Michael Werner som bor bara ett trettiotal meter bort har sett fram emot att trafiken ska komma igång igen. Hans fru driver en kiosk vid bryggan och är beroende av fartygen.
– Jag kan jobba nästan varsomhelst, men det är värre för min fru som har trädgårdsbutik och säljer glass. Tänk dig själv att gå från en färja i timmen till ingenting under bästa högsäsongen, säger Michael Werner.
Under tiden bryggan renoverats har inga bussar gått till Norra Tynningö. Nu går bussarna men inga pendelbåtar. Spekulationerna kring varför bryggan inte tagits i drift har varit många på ön. Enligt Trafikverket är bryggan besiktigad och öppen för trafik. Men Michael Werner säger att han fått beskedet från Region Stockholm att bryggan är för hög, trots att den inte är högre än den förra.
– Här kan man se den gamla bryggan, säger han och pekar på en del där den gamla betongen finns kvar. Den renoverade bryggan är snarare några centimeter lägre, säger han.
Dragana Mimovic, projektledare på Trafikverket, skriver i ett mejl till Skärgården att man på Trafikverket inte känt till att det funnits önskemål om lägre höjd på bryggan.
– Under planeringsskedet för bryggan hade vi kontakt med tjänstemän på Trafikförvaltningen och följde upp de synpunkter som inkom. Ingen gång under planeringen eller inför att vi skulle börja bygga bryggan fick vi information om att bryggans höjd behövde justeras. Enligt beställningen och den dialog vi haft med Trafikförvaltningen har vi byggt en brygga i samma höjd som den brygga som tidigare funnits på platsen tidigare, skriver hon.
Enligt Trafikverket har det i efterhand kommit synpunkter på att bryggan är 1,5 meter för hög.
– Om bryggan ska vara lägre än den är idag kräver det att även vägen till bryggan sänks. För det krävs att Trafikverket tar fram en vägplan. En vägplaneprocess är en längre process som förutom planering även kräver samråd med berörda instanser, skriver Dragana Mimovic.
Claes Keisu, pressansvarig vid Trafikförvaltningen, bekräftar i ett mejl att bryggan är för hög.
– Det som är fakta är att vid normalvattenstånd är bryggan är 190 centimeter hög, vilket innebär att den är 45 centimeter högre än vad trafikförvaltningens riktlinjer anger. Det innebär att kanske inte alla fartyg i Waxholmsbolagets trafik kan anlöpa bryggan, framförallt kan det bli problem vid lågt vattenstånd. Vi håller på att titta på en trafiklösning för hur vi kan trafikera bryggan. Tills vidare fortsätter vi att anlöpa Höganäs brygga.
Trafikförvaltningens riktlinjer för bryggor fastställdes den 9 augusti förra året. En anledning till att bryggan inte får vara för hög är att landgångens lutning annars kan bli för brant. Trots upprepade frågor har Skärgården inte fått svar på hur bryggan kunde bli för hög och varför detta upptäcktes först efter planerad trafikstart. Tidningen har heller inte fått svar på hur bryggan kunde trafikeras innan renoveringen.