Mycket har blivit bättre sedan den tidigare rederiledningen avgått.
Ändå finns en gnagande oro om framtiden kvar.
Även om läget inom Skärgårdsbolaget just nu är stabilt berättar de som Skärgården varit i kontakt med att det råder en oro bland personalen.
– Engagemanget bland de anställda naggas hela tiden i kanten på grund av alla de här upphandlingarna. Vi blir överkörda hela tiden, säger Daniel Almgren och fortsätter:
– På ett och ett halvt år har vi haft fyra olika arbetsgivare. Det är inte bra.
Han säger att ovissheten har skapat en oro bland de anställda.
– De tar bort löneavtal som leder till lönesänkningar och det drabbar verksamheten. Så är det alltid. Besparingar sker alltid på bekostnad av passagerare och personal.
Det var i samband med när TRSM group 1 tog över trafiken förra våren som det gamla kollektivavtalet skrotades.
– Nyanställda sjöbefäl fick en lönesänkning med nästan 13 procent. Därför är det många med högre utbildning som sökt jobb på andra håll vilket har lett till att vi har haft personalbrist hos oss. Om det här tänker fortsätta är många rädda för att det blir ytterligare besparingar.
Personalbristen bekräftas av Kenneth Österlund, facklig företrädare för Seko sjöfolks Stockholmssektion.
– Vi har för lite folk. Den här sommaren har verkligen varit en prövning. Inför nästa säsong måste vi ha en bättre rekrytering.
Fackföreningarna ska ta upp personalproblemen med rederiledningen. Men de har valt att invänta landstingets beslut om vilket bolag som tilldelas det tillfälliga kontraktet på två år under tiden som den nya upphandlingen pågår. Beslutet fattades i tisdags men vad som beslutades var ännu okänt vid tidningens pressläggning.