Det blåser inte bara hårda vindar på sjön, även bland personalen på Blidösundsbolaget är det turbulent. Nu larmar flera anställda om missförhållanden på båtarna.
Waxholmsbolagets fartyg har en speciell plats i många människors hjärta. Bolagets verksamhet går tillbaka till mitten av 1800-talet och fartygen har under lång tid varit en älskad del av stadsbilden i centrala Stockholm. Över en miljon människor åker årligen med någon av bolagets 21 fartyg och kundnöjdheten ligger varje år stadigt på omkring 95 procent, överlägset alla andra trafikslag i regionen. 2017 klev franska Transdev in som utförare. Inledningsvis förvärvade man Blidösundsbolaget, som då endast hade en liten del av trafiken i inre delen av skärgården. Så här kommenterade dåvarande vd Göran Ahlqvist försäljningen.
– Vi som ägt och arbetat med Blidösundsbolaget i 35 år är glada över att vårt bolag hamnar i goda händer. Här finns den kompetens, bredd och styrka som behövs för att ta Blidösundsbolaget vidare in i framtiden. Här finns också en respekt för historia och traditioner, något som varit så viktigt under Blidösundsbolagets över hundraåriga verksamhet.
De senaste åren har Transdev successivt tagit över mer och mer. Genom Blidösundsbolaget, dominerar man idag trafiken i Stockholms skärgård, men bland personalen på båtarna gror sedan ett par år tillbaka ett missnöje. Flera besättningsmän med långa anställningar ombord på båtarna som Skärgården varit i kontakt med vittnar om en kulturkrock mellan Transdevs personalpolitik och den som funnits tidigare. Arbetsplatsen beskrivs som att den präglas av rädsla. Den som kritiserar ledningens beslut kan bli uppkallad till kontoret, synpunkter ignoreras, besättningsmän upplever själva att de endast är ett anställningsnummer på ett papper och det tas inte hänsyn till önskemål om vilket fartyg man vill tjänstgöra på. Enligt avtalet ska den som utför vissa uppgifter ha rätt till ett däcksmanstillägg på 2 500 kronor i månaden, men bara ett fåtal av dem som har rätt till tillägget får det. HR-chefen som ska hantera personalfrågor sitter i Göteborg och upplevs som mer eller mindre osynlig, istället ska driftledare och chefer hantera problem på arbetsplatsen, något som personalen menar att de inte har kompetens för. Några anställda med mer än 35 semesterdagar sparade fick dagarna utbetalda i pengar utan att först ha blivit tillfrågade, vilket gjorde att en stor del försvann i skatt. En annan fråga handlar om ett beslut ledningen tog att börja ta betalt för kranvatten, något som mötte protester bland resenärerna. När ledningen backade ansåg anställda att de fick ta skulden.
Flera tidningen pratat med säger att droppen som fick bägaren att rinna över var när två anställda med lång erfarenhet nyligen fick sparken med omedelbar verkan efter att ha varit alkoholpåverkade på arbetsplatsen. De anställda Skärgården varit i kontakt med säger att man inte försvarar det personerna gjort men att straffet varit inhumant och att man först ska ges en varning och därefter eventuellt erbjudas vård. En av personerna ska nu ha återanställts. Flera anställda upplever att man mår dåligt, men att det samtidigt är svårt att hitta andra arbetsgivare då Blidösundbolaget har sådan dominant ställning. Ingen av de personer Skärgården varit i kontakt med vill bli namngivna eller ens anonymt citerade på grund av rädsla för repressalier. Trafiken i skärgården utförs på beställning av Region Stockholm. Till skillnad från privata utförare av offentlig verksamhet inom vård, skola och omsorg så omfattas inte personalen inom Blidösundsbolaget av meddelarfrihet eller efterforskningsskydd. Det har stormat kring Blidösundsbolaget tidigare. För två år sedan fick dåvarande vd avgå med omedelbar verkan på grund av brister inom ekonomi och styrning.
”Vi följer de lagar vi har att förhålla oss till”
Trots att flera av varandra oberoende källor upplever stora problem på sina arbetsplatser, anser inte ledningen för Blidösundsbolaget att man gör något fel. Stefan Johansson, ansvarig press- & externkommunikation på Transdev svarar på kritiken från de anställda.
Hur ser ni på upplevelsen att det finns ett vi/dom-tänkande där kontorsanställda och anställda på båtarna behandlas olika?
– Det stämmer inte. Vi följer de lagar och regler vi har att förhålla oss till som arbetsgivare samt våra egna riktlinjer på området. Det lämnar inget utrymme för särbehandling åt något håll.
Anställda vittnar om en rädsla att framföra kritik och att åsikter och synpunkter nonchaleras och inte leder någon vart.
– Blidösundsbolaget uppmanar alla anställda till dialog och vill vara tydliga med att anställda inte ska känna oro över att kontakta chef eller annan medarbetare i ledningsfunktion.
Borde man inte ha en HR-chef mer tillgänglig?
– Blidösundsbolaget ingår i koncernen Transdev där HR-funktionen agerar linjärt över flera av Transdevs verksamheter. Även om HR-funktionen rent fysiskt finns i Göteborg är tillgängligheten via mail eller telefon på samma sätt för alla.
Det finns ett däcksmanstillägg som vissa får men andra inte, varför?
– Blidösundsbolaget följer de lagar och avtal som finns. Några av de avtal som nu gäller var framförhandlade tillsammans med facket och undertecknade innan vi tog över delar av trafiken. Vi har gärna en dialog med facket om hur man skulle kunna omfördela eventuella tillägg i olika avtal men det kan vi naturligtvis inte göra utan fackets medverkan.
Är det inte rimligt att låta personal själva bestämma hur semesterdagarna ska betalas ut?
– Blidösundsbolaget följer de lagar och avtal som finns och som vi undertecknat. Vi kan inte frångå dessa.
Anställda upplever att beslutet att börja ta betalt för kranvatten skylldes på de anställda och att ledningen inte tog ansvar.
– Där har vi tidigare sagt att beslutet att ta bort vattenkarafferna, och varför detta gjordes, från vår sida kunde kommunicerats tydligare till de i personalen som berördes. Det är alltså de i ledningen som fattade beslutet som tagit på sig detta ansvar om att kommunikationen borde varit bättre. Ingen har skyllt på de anställda.
Två personer fick sparken efter att ha varit alkoholpåverkade på arbetet. Varför blev de inte först varnade och erbjudna vård som lagstiftningen säger?
– Blidösundsbolaget uttalar sig inte om enskilda personalärenden med respekt för sina anställda. Blidösundsbolaget följer de lagar och avtal som finns.