
Båtar som lämnas vind för våg är kostsamma och tidskrävande för kommunerna att ta hand om.
Ansvarsfrågan tar tid att reda ut. Miljöpåverkan är stor. Därför har Centerpartiet nu skrivit en riksdagsmotion om skrotbåtarna på Vaxholmscenterns initiativ. Förslag på skrotningspremie och producentansvar är en del av motionen.
Centerpartiet i Vaxholm har kontaktat riksdagsledamöterna Kerstin Lundgren och Mikael Larsson för att författa en riksdagsmotion om skrotbåtar. Motionen presenterades onsdagen den 17 november av kommunstyrelsens ordförande Malin Forsbrand (C) och gruppledaren för Centerpartiet i Vaxholm Fredrik Östman. En av orsakerna till problemen med skrotbåtar är att det är otydligt vem som ansvarar för dem menar Malin Forsbrand:
– Beroende på storlek på båt, om de utgör miljöfara, var den ligger och om den är ett hinder för sjötrafik, kan frågan hamna i flera myndigheters knä. Alltifrån polis, Kustbevakning, Kronofogde, Havs- och vatten myndigheter, Sjöfartsverket eller kommunen, säger hon.
Att lagstiftningen utgår från att det finns en ägare till båten gör det komplicerat om ägaren inte vill ge sig tillkänna:
– Detta skapar osäkerhet, för om vi tar hand om en båt där ägaren senare ger sig till känna kan vi bli ersättningsskyldiga som kommun. Vi får ta en onödig risk, säger Malin Forsbrand.
Innan kommunen kan ta hand om båten måste man försöka hitta ägaren och det är tidskrävande, eftersom det inte finns något register över båtar menar hon.
Vaxholms kommun har problem med skrotbåtar.
– Vi ser en risk med att problemet med skrotbåtar ökar. Det finns många båtar som närmar sig bäst före datum och det här är en utmaning för många skärgårdskommuner, säger Malin Forsbrand.
I motionen föreslås att ett fungerande nationellt system för skrotbåtar utreds och att båtägare ska ges ökad kunskap i hur de kan skrota sin båt.
– Och vi föreslår att den skrotningspremie som funnits för båtar hos Havs- och vattenmyndigheten kan behöva införas igen. Vi föreslår också ett producentansvar för båtar, likt det som finns för bilar. Det skulle skynda på uppbyggnaden av ett återvinningssystem för fritidsbåtar.
Sedan måste rollerna myndigheterna emellan förtydligas om vem som bär ansvaret för de båtar som i nuläget är övergivna anser motionsskrivarna.
– Jag är väldigt glad att våra riksdagsledamöter hjälper oss att lyfta den här frågan till nationell nivå för att få till en tydligare lagstiftning och en tydligare ansvarsfördelning. Det är både en stor kostnad och kräver mycket tid av en liten kommun som Vaxholm att reda ut ansvar och tvingas bärga skrotbåtar. Och framför allt är det dåligt för vår havsmiljö att det ligger båtvrak och skräpar, säger Malin Forsbrand.