En enig jury utsåg i onsdags vinnaren i arkitekttävlingen om det planerade Nobelcentret på Blasieholmen. I stället för sjöverkstäder och det före detta Tullhuset blir det på platsen en mässingsbyggnad ritad av ett tyskt arkitektkontor. Men reaktionerna har inte låtit vänta på sig. Oro kommer nu från Skärgårdens trafikantförening.
Vinnaren i arkitekttävlingen blev det Berlinbaserade arkitektkontoret David Chipperfield Architects, med byggnaden Nobelhuset. Juryn var enig och menar i ett uttalande att byggnaden har ”en lätthet och en öppenhet som är väldigt tilltalande. Det stämmer väl överens med Nobelstiftelsens uttalade ambition att skapa ett öppet och välkomnade center för allmänheten”.
Byggnaden beskrivs ha mässingsskimrande vertikala element och glas, vilket enligt juryn passar väl in med den ”upphöjda elegans och kvalitet som kan förknippas med Nobelprisets ställning”. Den beskrivs också ha en slank form och måttfullt fotavtryck som skapar goda möjligheter för behagliga utemiljöer på byggnadens alla sidor. Något som tros kunna vara till glädje inte bara för besökare till Nobel center utan även för dem som söker sig till Blasieholmen för att besöka Nationalmuseum, eller för en promenad i det vackra stadsrummet.
Till skillnad från förespråkarna som inte vill se något Nobel center på platsen till förmån för bevarandet av de befintliga byggnaderna, sjöverkstaden och Tullhuset, menar juryn att förslaget kan leda till ”en bättre, mer upplevelserik och vacker stadsmiljö på Blasieholmen”.
Men kritik kommer från flera håll. Skärgårdens trafikantförening uttalade samma dag som vinnaren utsågs stor oro för nybygget. Föreningen menar att Stockholms skärgårdstrafik därmed förlorar en betydelsefull kaj, en kulturhistoriskt värdefull maritim miljö, likaså befarar de att det tänkta centret kommer att medföra en ökad bil-och busstrafik i en del av staden som redan har ett undermåligt gatunät och begränsade parkeringsmöjligheter.
– Båttrafiken, resenärerna och transporter till kajerna i Stockholms innerstad kommer framgent inte att minska utan kommer att öka, säger föreningens ordförande Bengt Adamsson om varför ytan och kajerna behöver bevaras som i dag.
Även de befintliga husen på platsen bör bevaras menar han:
– Det är en kulturhistoriskt värdefull hamnmiljö i Stockholm som fortfarande används för sjöfart och dessutom minner om Stockholms forna roll som sjöfartsstad.
I en kommentar på sin blogg lämnar finansborgarrådet Sten Nordin ett litet frågetecken kring den infekterade frågan om husets placering:
– Jag har full förståelse för att en byggnad av detta slag på en central plats som Blasieholmen väcker mycket nyfikenhet och entusiasm men också en hel del funderingar. Först nu när en vinnare har utsetts är det upp till staden att i samarbete med Nobel Center att komma fram till hur det slutligen kommer att se ut och var byggnaden ska placeras. Det föregås av en bred samrådsprocess i höst.