Inrikesministern anser att det är rimligt att sjöfyllerilagen utvärderas men säger också att effekterna av lagen hittills varit positiva. Organisationen Båtfolket håller inte med om att lagen fungerar.
– Dess negativa effekter bortser ministern ifrån, säger Sven Spiegelberg, ordförande i Båtfolket.
Enligt inrikesminister Anders Ygeman (S) kommer sjöfyllerilagen att utvärderas förr eller senare.
– Jag ser inget orimligt i det, säger han och fortsätter:
– Men hittills har de effekter vi sett varit enbart positiva.
Har man verkligen kunnat mäta, och knyta, det till lagen?
– Det finns alltid metodologiska problem och det är svårt att göra kontrafaktiska studier men vi kan konstatera att vi haft en positiv utveckling efter lagen, säger Anders Ygeman.
Organisationen Båtfolket, som arbetar för en översyn av sjöfyllerilagen, anser att Ygeman blandar bort korten.
– Det ministern för fram som positiv utveckling är att färre kör sin båt med ytterst låga promillehalter med risk för höga straff. Men lagen går inte ens att identifiera i de svåra olyckor som faktiskt inträffar. Dess negativa effekter på sociala mönster, onödig kriminalisering samt alla kostnader bortser ministern ifrån, säger Sven Spiegelberg.
Organisationen medverkade under ett seminarium om sjöfyllerilagen som hölls i riksdagshuset förra onsdagen. Arrangörer var de moderata riksdagsledamöterna Maria Stockhaus och Lars Beckman. Bland talarna fanns också författaren André Persson som skriver en reportagebok om Kustbevakningen. På plats var ytterligare sju riksdagsledamöter från Centerpartiet, Moderaterna och Socialdemokraterna samt ett 30-tal åhörare.
Båtfolkets Ulf Hallström, sjökapten och före detta chef för sjöräddningen i Sverige, talade om det orimliga i att jämföra land- och sjötrafik. Han menade att lagen i vissa fall är rent kontraproduktiv mot sjösäkerheten.
Mats Edenius, professor i informationssystem och sekreterare i Båtfolket, berättade om en undersökning av 350 sjöfylleridomar som Sjörättsinstitutet gjort. Den visar att vid så gott som alla alkoholrelaterade dödsfall i sjöolyckor hade den berusade runt 1 promille eller över. Mats Edenius vände sig sedan till de närvarande riksdagsledamöterna.
– Ni politiker har ett enormt ansvar för att inte börja kriminalisera medborgare för ofarliga nivåer och mycket svaga orsakssamband. Vi är inne på ett sluttande plan och därför är den här frågan så viktig. Det borde mana till eftertanke om en snabb översyn, säger Mats Edenius.