
Det har varit en lyckad säsong för Nordsydlinjen. Antalet resenärer ökade med cirka 40 procent jämfört med i fjol, det bästa resultatet under de tre försöksår som nu är till ända.
Fram till och med i lördags hade 14 400 resenärer rest med Nordsydlinjendenna sommar, att jämföra med 8 700 för 2016. Då har antalet gångtimmar förvisso ökat, men med hänsyn taget till det landar det ändå på en ökning av passagerare med cirka 40 procent. Man bräcker även siffrorna för 2015, då drygt 12 000 reste under ännu fler gångtimmar.
– Det är riktigt bra siffror, det i särklass bästa av de här tre försöksåren, säger Gustav Hemming (C), skärgårdslandstingsråd och initiativtagare till linjen.
Vad tror du att uppsvinget har berott på?
– Dels tror jag att de nya båtarna har haft en effekt, att det har blivit en bättre reseupplevelse. Dessutom har jag uppfattat att det funnits en stor uppbackning för linjen bland aktörer ute på öarna som verkligen vill att det här ska bli en stor succé och därför marknadsfört linjen, vilket säkert har spelat roll.
Nu väntar en mer detaljerad utvärdering inför beslutet om linjen ska permanentas, och i så fall i vilket format.
– Det finns ett antal erfarenheter att ta med oss och det ska bli intressant att se det samlade underlaget. Till exempel om hur olika linjesträckningar fallit ut. Vi ska även via enkäter undersöka hur de som driver till exempel vandrarhem och värdshus runt om i skärgården har upplevt att resandet sett ut.
När i tiden ett beslut kan komma är ännu inte klart.
– Det finns ingen exakt deadline och blir nog inte omedelbart nu i september, men vi siktar på att få till en snabb utvärdering och ett snabbt beslut. Jag hoppas ju såklart att vi ska kunna landa i ett positivt beslut.
I så fall är linjen planerad att återkomma till sommarsäsongen 2018.
Även Miljöpartiet förordar att linjen får bli kvar.
– Det tar ofta några år innan en ny linje blivit etablerad och nu när vi ser att resenärerna upptäckt och uppskattar linjen vore det dumt att plocka bort den, säger Malin Karlsson (MP), trafikpolitisk talesperson i landstinget.
Kjell Jansson (M), är också i huvudsak positiv till linjen men menar att det finns mer att göra om man vill.
– Det optimala hade varit att koppla ihop södra Blidö med Husarö och satsat på att få fler bytesnoder. Man borde satsa på att koppla ihop skärgården först. All annan trafik jobbar för att hålla ihop och det skulle också bli billigare om linjen ingick i det befintliga systemet. Men det är ett positivt lyft att den börjat gå till Sandhamn den här säsongen.
Kostnaden för trafiken kommer uppskattningsvis landa på 5,6 MSEK för sommaren, men i den siffran är varken andra kostnader för till exempel marknadsundersökning eller intäkter för biljetter inlagda.