
Efter att en Ingmarsöbo hade beställt grejer på nätet fick han beskedet att hämta sitt paket på närmaste paketutlämningsställe. Dessvärre var det i Åkersberga. Trots att Ingmarsö har en Icabutik som är postombud.
– Jag är ändå glad att paketet inte hamnade på Djurö, för det hade lika gärna kunnat ske, säger Ingmarsöbon Jan Andersson som vackert fick hämta sitt paket med varor han hade köpt på nätet i Åkersberga i stället för hemma på ön.
– Det är konstigt. Nyligen beställde jag ett helt kök på nätet, och det levererades utan problem hem till bryggan, säger han.
Jan Andersson, som driver företag på ön, menar att e-handeln har ställt till med stora svårigheter för privatpersoner och företagare på öarna, eftersom oklarheterna kring paketutlämningen är så många.
– Vi måste få till en avsevärt bättre service om det ska gå att driva och utveckla företag i skärgården, säger han.
När Jan Andersson kontaktade nätföretaget som han hade köpt paketet av uppgavs att man hade valt att använda fraktfirman DB Schenker Privpak, som i sin tur levererar till närmaste Schenkerombud genom Jan Anderssons postnummer. Schenker levererade varorna till Åkersberga eftersom Schenkerombudet ansågs ligga närmast Ingmarsö. ”Vi levererar endast med Posten och Schenker och det är deras ombud som gäller för oss” var det svar som Jan Andersson fick när han kontaktade nätföretaget.
När Jan Andersson i sin tur kontaktade Schenker menade fraktföretaget att han skulle kontakta avsändaren till paketet, eftersom avsändaren har valt ombud. När Jan Andersson ifrågasatte hur andra paket levereras till Ingmarsö utan problem, fick han bara svaret att man skulle ta med sig hans synpunkter.
När Skärgården tittar närmare på saken så visar sig en annan bild. Mycket riktigt finns närmaste ombud för Schenker Privpak i Åkersberga. Men när vi ringer kundtjänsten i Stockholm för att fråga om rimligheten i detta, får vi ett helt annat besked än vad Jan Andersson fick. Nämligen att det bara är att uppge kollinumret på paketet så skickas det vidare från Åkersberga till Ingmarsö.
– Om vi inte har något Schenkerombud på platsen, men det finns ett postombud, så ska paketet gå dit. Det kostar inget extra för mottagaren, svarar kundtjänsten när Skärgården ringer. Varför det inte har skett i det här fallet kan kundtjänsten däremot inte säga.
Jusuf Sabic, projektledare på Schenker privpaks kundtjänst i Göteborg reder dock ut snårigheterna kring hur man får ett paket till Ingmarsö på rätt sätt:
– Har vi ett ombud som vi har samarbete med, och där kunden vill att vi omdirigerar paketet så gör vi det. Men det medför en merkostnad för avsändaren, som måste godkänna det, säger han.
Att avsändaren motsätter sig merkostnaden är dock mycket ovanligt:
– Ja, avsändaren vill ju bemöta sina kunder bra.
Jusuf Sabic tipsar skärgårdsborna att välja fraktalternativ noga redan vid beställningen, vilket många e-handlare gör möjligt i dag:
– Man får det valet mer och mer, det är ett behov som har uppstått de senaste åren, säger han.