
Kryssningsturismen till Nynäshamn ökar för varje år. Under kommunens första möte i det nya konceptet Frukostklubben bjuder man därför in företagare inom besöksnäringen för att diskutera hur man under kommande högsäsong kan ta hand om gästerna på bästa sätt.
Kryssningsindustrin ger ett fint klirr i kassan för Nynäshamns kommun. Många är de besökare som varje år kliver av fartyget här och vill äta, shoppa och uppleva staden. De flesta av resenärerna beger sig visserligen vidare till Stockholm, men några hundra passagerare på varje båt väljer ändå att stanna kvar. Hur kan man gå dessa gäster till mötes? Det är frågan som kommunen under den nystartade Frukostklubbens första tillfälle den 5 mars vill lyfta med de lokala näringsidkarna. Fokus på mötet ligger på nätverkande och kontaktknytande. Under kvällen kommer flera av Nynäshamns framgångsrika turismföretagare att hålla inspirerande föreläsningar.
– Vi bjuder in både nya och befintliga företagare, även de som funderar på att starta företag. Syftet är framför allt att skapa en bra träffpunkt där möjlighet finns att både mingla och nätverka, samt visa upp sitt företag beroende på tema. Ambitionen är att frukostklubben skall bidra till att goda exempel som skapar nytta för kommunens företag sprids, säger Lena Hentschel, näringslivsutvecklare på Nynäshamns kommun.
Enligt Kristina Stugholm på Nynäshamns Besökscenter ser man att det för varje år är fler och fler kryssningsfartyg som väljer att lägga till vid Nynäshamn istället för Stockholm. Det är anledningen till att man nu vill ta ett krafttag för att samordna resurserna.
– Förra året var det 29 anlöp och i år är det just nu 42 bokade anlöp. Vi har ju fått den här seawalken nu som Stockholms Hamnar investerade i. Det blir ju också trångt inne i Stockholm – fartygen är ofta väldigt stora och kan inte gå in till Stockholm på samma villkor som de mindre, säger hon.
Hur ska man då lyckas behålla resenärerna i Nynäshamn?
– De som har bestämt att åka till Stockholm, de ska ju dit. Vi kan inte konkurrera med Vasamuseet eller Stadshuset utan vi kan erbjuda något helt annat. En del besökare vet inte riktigt vet vad de vill, eller så kanske de redan har varit i Stockholm. Resorna kan också vara ganska stressiga – det är en ny stad nästan varje dag, och eftersom vi ofta är den sista anhalten innan de åker tillbaka vill många därför ta det lite lugnt.⁃
För att erbjuda de inkommande gästerna en god service uppmuntrar man företagen inom besöksnäringen att till exempel hålla öppet även på söndagar och att kunna ta emot dollar och euro.
Man vill också utöka möjligheten att skapa paketerade upplevelser och Kristina Stugholm ser ett växande intresse från turoperatörerna på fartygen att samarbeta kring detta. Det finns även en nyfikenhet på skärgården och intresse bland olika entreprenörer att anordna guidade skärgårdsturer ut till Nåttarö och Landsort.