Under båttinget på mässan Allt för sjön gav riksdagspartierna sin syn på några av fritidsbåtlivets heta frågor. Nu öppnar Moderaterna och Sverigedemokraterna för en översyn av sjöfyllerilagen.
Moderaterna är beredda att ställa sig bakom förslaget om en översyn av den kritiserade sjöfyllerilagen från 2010.
– Vi har ändrat uppfattning och kan tänka oss att göra en uppföljning av lagen, säger Edward Riedl (M).
Han varnade samtidigt för att en översyn kan resultera i att lagen blir ännu hårdare. Även Sverigedemokraternas Tony Wiklander välkomnade en översyn av lagen.
– Den har synnerliga brister och vi är beredda att riva upp den, säger han.
Övriga riksdagspartier vill inte ändra lagen utan ställer sig bakom den.
– Så länge vi sitter i majoritet kommer den inte att ändras, säger Annelie Enochson (KD).
Hon anser att det ska vara samma regler för land- och sjötrafik och menar att kritiken mot sjöfyllerilagen framförallt finns på ostkusten medan man på västkusten inte ser den som ett problem.
Flera i publiken hade åsikter om lagen men Annelie Enochson ansåg att de istället skulle koncentrera sig på andra båtlivsfrågor.
– Låt oss lämna det här. Det är tråkigt att prata om detta. Jag tycker att ni ska driva andra frågor, sa hon.
I publiken fanns bland andra Ulf Hallström, tidigare chef för Sveriges sjöräddning. Han menade att lagen är direkt kontraproduktiv i vissa situationer och att den inte är motiverad ur ett sjösäkerhetsperspektiv.
Samtliga partirepresentanter tillstod att lagen – i alla fall delvis – är en alkoholpolitisk lagstiftning.
– Vad har ni politiker att förlora på att få den omprövad, frågade Mats Eriksson, vd för Sweboat, båtbranschens riksförbund men något svar från de folkvalda fick han inte.
Anders Åkesson (C) konstaterade ”att nu är lagen på plats” och folkpartisten Lars Tysklind menade att frågan är politiskt död.
Havs och vattenmyndighetens förslag om att införa båtkörkort sågades av de flesta partier men Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna är för någon form av krav på förarbevis.
Moderaterna däremot anser att det ska vara låga trösklar in i båtlivet och att man ska vara försiktig med att införa nya pålagor.
Att båtklubbarna i allt högre grad får flytta på sig för att ge plats åt nybyggnationer ser de flesta politiker som en viktig fråga.