Räfsnäs hamnföreningen säger upp avtalet om driften av replipunkten. Beslutet togs sedan föreningen under många år upplevt att huvudmannen, Norrtälje kommun, visar mycket svagt intresse för hamnens utveckling.
Räfsnäs hamn är en av kommunens viktigaste och största replipunkter och har enligt Norrtäljes egen bryggplan högsta prioritet men det har inte hamnföreningen märkt något av.
– Vi har jobbat så mycket och så länge utan att få någon reaktion. Nu orkar vi inte längre, säger Magnus Rammus, föreningens ordförande.
Årligen skeppas närmare 40 000 passagerare och omkring 1 000 ton gods från Räfsnäs och vid bryggan omlastas sopor och slam från ytteröarna. Utöver det trafikeras bryggan av öbornas egna båtar och här har också SSRS samt Försvarsmakten permanenta fartygsplatser.
Trafiken ökar årligen i den trånga hamnen vilket medför säkerhetsrisker och logistikproblem. Vid hamnens utsida finns en stor betongponton i sämre skick som tjänar som vågbrytare. Föreningen har flera gånger varnat kommunen för att konsekvenserna blir ödesdigra om pontonen slits loss i en storm och driver in i hamnen.
Till Räfsnäs kommer en strid ström med varubilar som måste vända och backa på den trånga kajen bland de väntande resenärerna. Föreningen fruktar att det ska leda till en olycka vilket påpekats för kommunen vid upprepade tillfällen.
Hamnföreningen har även föreslagit kommunen hur problemen kan lösas. Den gamla betongpontonen bör ersättas med en fast vågbrytare av sten. Säkerheten på kajen kan höjas om kiosken flyttas till platsen för den gamla militärbaracken på hamnens sydsida. Där kan också ett väntrum byggas för passagerarna så att de och den tunga trafiken separeras. Åtgärden kräver dock att kommunen först kommer överens med Fortifikationsverket, som äger baracken, och låter hamnföreningen disponera marken för ändamålet.
Till bekymren hör också sophanteringen som inte fungerar. 2008 lovade kommunen att den skulle flyttas till Kapellskär men ännu har ingenting hänt. Det samma gäller vändplanen vid bryggan som är sliten och vattensjuk och måste asfalteras. Kommunen och Trafikverket träter om vem som har ansvaret varför frågan blivit hängande i luften.
Sedan 2006 har kommunen informerats om problemen vid upprepade tillfällen utan att agera. När föreningen slutligen sade upp avtalet hoppades man att kommunen skulle inse allvaret men den reagerade inte heller på det.
– Vi trodde att de skulle höra av sig då, fortsätter Magnus Rammus som menar att föreningen gärna fortsätter arbetet om den bara får någon respons.
– Jag blir lite förvånad, säger Erik Klockare, bryggsamordnare på Norrtälje kommun, när Skärgården ringer upp och berättar att föreningen tröttnat på kommunens senfärdighet.
Vilka är kommunens planer för Räfsnäs hamn?
– De är väl inte så jättestora egentligen. Vi tittar på Räfsnäs men har inte kommit så långt ännu, fortsätter han.
Trots att frågorna redan dragits i långbänk under nio år menar Erik Klockare att ytterligare grundmaterial måste inhämtas innan något kan hända. Bland annat ska man den 5 maj ha ett möte med de öbor som använder hamnen men till det är inte hamnföreningen kallad.
– Det tar tid helt enkelt men jag upplever att det kommer att bli ganska bra i Räfsnäs, säger Erik Klockare.
Till hösten räknar han med att kommunens tjänstemän ska kunna presentera ett förslag för politikerna. Enligt föreningens styrelse är kommunalrådet Berit Jansson (C) informerad om situationen i Räfsnäs hamn.