
Det var en mörk bild av Sandhamn som målades upp när seglarhotellet meddelade att det stängde för privatgäster under lågsäsong.
Nu har nästan ett halvår gått sedan beskedet kom och med facit i hand visar det sig att effekterna av hotellets beslut inte blev så ödesdigra som många först trott.
I slutet av oktober berättade Sandhamns seglarhotell om sina organisationsförändringar. Det innebär att hotellet inte tar emot några privatbokningar under vintern och istället fokuserar sin verksamhet på konferens och event under den perioden. En effekt av beslutet blev att hotellet tvingades att säga upp ett tjugotal helårsanställda. Snabbt spreds bilden i media att hela ön skulle stänga igen.
– Det var en jobbig tid på många sätt. Dels för vår personal och dels för oss att hantera den felaktiga bilden om hotellverksamheten som spreds. Många gäster och leverantörer hörde av sig och var oroade och det var inte bra, säger Katarina Nyberg, vd på Viamare, som äger Sandhamns seglarhotell.
Nu tycker hon att stormen lagt sig och att vardagen åter hittat tillbaka på Sandhamn. Hon tror att många på Sandhamn har förståelse för hotellets beslut.
Hur ser du på er relation till de övriga företagarna på ön?
– Vi har en helt vanlig affärsmässig relation. Det kanske även är så att dialogen har blivit mer öppen efter den omorganisation vi har genomgått, säger Katarina Nyberg.
När Skärgården gör besök en torsdag i mars är det ännu glest med båtar i gästhamnen. Några öbor är ute och promenerar och hälsar glatt på varandra. Många säger att de vant sig vid att hotellet, öns största arbetsgivare, nu ändrat affärsmodell.
– Nä, man märker inte av det så mycket. Inte mer än att det kanske är lite mindre folk här ute än vad det brukar vara så här års, säger en öbo.
Alla de övriga verksamheterna, som normalt sett håller öppet under vintern, har haft öppet även den här lågsäsongen. Inne på Värdshuset står Tom Enning bakom bardisken. Han är i full färd med att servera gästerna dagens lunch.
– Det händer ibland att vi får samtal hit från folk som undrar om vi har öppet och blir förvånade när jag säger att vi har haft öppet hela vintern. Sandhamn är så starkt förknippat med seglarhotellet och därför tror många att hela ön har stängt nu och att det inte finns något att göra här, säger han.
Han tror att de flesta verksamheterna på ön klarat sig bra den här vintern.
– Visst känner vi av att hotellet inte är öppet lika mycket som tidigare men effekterna blev inte riktigt så som vi kanske trodde till en början. Livet går liksom vidare, säger Tom Enning.
Karin Almlöf, bofast på ön, tror att en ensidig medierapportering kring hotellets beslut delvis bidragit till att många fått uppfattningen om att Sandhamn stängt igen.
– Bilden som medierna berättade om handlade i princip om att allt som fanns på ön var Seglarhotellet. Det blev en väldigt ensidig bild som lades fram och det har gjort många oroliga, säger hon.
Annika Hallengren, ordförande i Sandhamns företagarförening, delar den bilden. Men hon säger att de verkliga effekterna av hotellets beslut kan ses först om ett år.
– Det är då vi kan se vad det här beslutet innebär för ön. Kanske väljer vissa att planera sin verksamhet annorlunda inför nästa lågsäsong, säger Annika Hallengren.
Hon menar att hotellets besked kom väldigt plötsligt.
– Allting gick så snabbt. Hade vi blivit informerade i ett tidigare skede hade kanske andra verksamheter hunnit anpassa sig utifrån de nya förutsättningarna, säger hon.
Inne på Westerbergs livs står handlaren Caroline Wedberg och plockar med varor i en hylla. I en hörna av butiken sitter flera och pratar om det senaste som hänt. Idag avhandlas ämnet vårtecken. För Carolines del har hon inte känt någon direkt effekt av hotellets besked.
– Sedan är det ju så att lågsäsongen alltid är tuff, säger hon och fortsätter:
– Självklart är det tråkigt att hotellet är stängt och att en del bofast personal sagts upp. Men ön lever ändå. Det många kanske inte tänker på är att hotellet bara haft öppet på vintern sedan 1999. Livet här ute har ju fungerat alla tidigare vintrar och det gör det nu med.
Utanför värdshuset sitter ett gäng öbor och njuter i solskenet. När jag ställer frågan om hur de ser på Seglarhotellets beslut är bilden splittrad.
– Jag tycker att det är fel att hotellet stängde. Det är en början på en ond spiral, säger Björne Westerlund.
– Vi får se till sommaren om gästerna hittar tillbaka eller om de väljer att åka någon annanstans, säger Beatrice Hermansson, deltidsboende.
En bit bort möter jag Sara Tolf, som driver café Ankaret och Strindbergsgården. Hon är däremot av en annan åsikt.
– Visst ser vi att det är mindre folk på ön. Men jag är inte orolig. Alla blir rädda när det blir förändringar. Jag tror det är bra att hotellet nu ändrar riktning och hoppas att det för med sig något bra, säger hon.