I helgen var det återigen dags för Segelbåtens dag, en kappseglingstävling med femtio år på nacken. Stora som små båtar, en del över hundra år gamla, ställde upp. Men dagen handlade inte enbart om båtar, i hamnen kunde besökarna även uppleva gamla bilar och spårvagnar.
I helgen gick Segelbåtens dag av stapeln för femtionde året i rad. En segeltävling med veteranbåtar i fokus. Ett 40-tal båtar ställde upp och seglade från Kastellholmen förbi Fjäderholmarna, runt Sveriges Holme och tillbaka.
– Det gick väldigt bra. Man kan tycka att det var för lite vind, men hellre lite än inget alls, säger Mike Von Matuska som är ansvarig för Segelbåtens dag.
Den första kappseglingen startades redan 1965 av veteranbåtsklubben Gaff yacht society (GYS). Då under namnet Riddarfjärdsseglingarna.
– Vi var lite uppkäftiga på den tiden och bjöd in folk till tävlingen. Sedan glömde vi bort den tills deltagarna började undra när tävlingen skulle ske, säger Mike Von Matuska.
Tävlingen kom trots allt till skott. Ett 20-tal yachter startade från Riddarholmen. Intresset var enormt, enligt polisen ska upp mot 20 000 åskådare ha kantat kajerna.
1974 gick Svenska Dagbladet in som sponsor och evenemanget bytte då namn till Segelbåtens dag. Den växte till att bli världens största kappsegling. Ett flertal klubbar deltog och över 1500 båtar ställde upp seglade olika banor runt om i Stockholm. Ett antal år senare drog sig Svenska Dagbladet ur, men GYS har i egen regi fortsatt arrangera tävlingen i mindre format sedan dess.
Förra året skulle Danviksbron renoveras, vilket innebar problem för segelbåtar som skulle genom Hammarbyslussen in till Riddarfjärden. Alternativet blev då att istället förlägga tävlingen till Wasahamnen på Djurgården. En flytt som på många sätt visade sig vara ett lyft för tävlingen.
– Stockholms stad är helt ointresserade av sponsring, men vi fick bra respons från Djurgårdsförvaltningen. Wasahamnen kan ta många fler båtar.
Att förlägga tävlingarna till Wasahamnen har andra fördelar, det har blivit en samlad plats för olika aktiviteter. I hamnen såldes både båtar och båtprylar, i båthall 1 visades veteranbilar upp för besökare. Även museiföreningen Sveriges veteranbåtar hade öppet och spårvagnshallen rullade ut en gammal spårvagn.
– Det handlar om vårt kulturarv, det spelar ingen roll om det är flygplan, motorcyklar eller segelbåtar, vi måste värna det här. Det finns massa jippon man kan få till. Möjligheterna är enorma, det handlar bara hur mycket man själv orkar med, säger Mike Von Matuska.
Den mest prestigefyllda tävlingen, Scandal beauty trophy race, vanns av skepparen Tor Hedvall med sin S/Y Ninni från 1916.