Vem tar hand om avfall som ligger i vattnet?
Den frågan tycks ha varit en svår nöt att knäcka för flera myndigheter.
För lite drygt två veckor sedan gick pråmen Pampas Alfred på grund utanför Viksten i närheten av Landsort. Kort efter olyckan började frigolit läcka från betongfundament, som var lastade ombord på pråmen, och spridas ut i vattnet. Trots att såväl Nynäshamns kommun, Kustbevakningen och Transportstyrelsen blev varse olyckan i ett tidigt skede var det ingen som ville ta på sig ansvaret för plastavfallet, vilket har fått lotsen Tore Jakobsson på Landsort att reagera.
– Hade man tagit hand om frigoliten på en gång hade miljöförstöringen inte behövt bli så stor. Nu ligger frigoliten överallt, säger han.
Frigoliten var inte det enda skräpet i havsmiljö som skapade huvudbry i förra veckan.
Vid Edesön, utanför Dalarö, blåste en stor ponton upp på strandkanten vid Assar Björkmans tomt.
– Den är så stor att jag inte orkar flytta på den själv. Men flyter den ut i farleden igen finns stor risk att någon kör på den och då kan det sluta riktigt illa, säger han.
Därför kontaktade han sjöpolisen för att be om hjälp.
– Först ville de inte hjälpa mig. Men efter ett par dagar kom de förbi och tittade. De förstod problemet och risken för att det kan hända en olycka. De kunde däremot inte ta med sig den på en gång. Nu är problemet ändå känt för sjöpolisen, så jag anser att det nu är upp till dem att göra något åt den här pontonen, säger Assar Björkman.
Enligt gällande bestämmelser är det i första hand den som är ansvarig för skräpet som ska se till att det tas om hand.
– Går det inte att spåra skräpet till någon specifik person blir det ett nedskräpningsärende och då faller det på kommunen att ta hand om det, säger Robert Giessler vid Södertörns miljö- och hälsoskyddsföbund.
I fallet med pråmen har redarens försäkringsbolag, sent omsider, tagit på sig uppgiften att sanera. Men Tore Jakobsson menar att Kustbevakningen (KBV) borde ha kommit till undsättning, särskilt med tanke på att myndigheten hade ett fartyg i närheten.
– Vi skulle naturligtvis ha åkt ut till platsen direkt, men någonstans har det blivit en miss i kommunikationen, säger Björn Meijer, operativ ledare på KBV och fortsätter:
– Lagen om skydd mot olyckor reglerar vårt uppdrag och vad vi är ansvariga för. Där står att vi ska ta hand om skadliga ämnen. Där skulle frigoliten kunna räknas in. Men vi har gjort bedömningen att det är nedskräpning och alltså utanför vårt ansvar, säger Björn Meijer.
Trots att saneringen dragit ut på tiden är Robert Giessler nöjd med de insatser som gjorts.
– Vi övervakar saneringen och har god kontakt med alla inblandade. Alla parter har tagit ett stort ansvar. Just nu samlas frigoliten in och det finns inget kvar ombord som kan utgöra en miljöfara, säger han.
Hade saneringen inte kunnat göras snabbare?
– Vi blev inkopplade väldigt sent i ärendet av någon anledning. Självklart ska avfallet tas om hand så fort som möjligt.