En siffra kan vara hela skillnaden om upphandlingen av kollektivtrafiken i skärgården ska göras om eller inte. De företag som nu överklagar upphandlingen hävdar att landstinget angett fel kod i sin annonsering, något de får visst stöd för från svenska experter.
Enligt EU:s regler ska upphandlingar av kollektivtrafik annonseras i hela EU, så att företag från alla unionens länder kan delta och lägga bud. Detta gör man bland annat med en speciell kod, CPV. När landstinget annonserade upphandlingen av kollektivtrafiken i skärgården angavs koden 60653000 som betyder ”uthyrning av båtar med besättning”. De två utländska företag som nu begär överprövning av upphandlingen har uppfattat koden som att landstinget vill hyra ut båtar med besättning, något som i så fall skulle vara missvisande menar man, eftersom landstinget snarare hyr in fartyg och besättning. En expert som Skärgården pratat med delar dock inte den uppfattningen.
– Det låter långsökt, det är frågan om man verkligen uppfattat det på det sättet eller om det är en efterhandskonstruktion, säger Daniel Lindgren, upphandlings- och anbudskonsult på företaget Ecenea.
Ett annat argument som bolagen framför är att upphandlingen inte handlar om båtar utan fartyg, eftersom båtar har en maximal längd och bredd på tolv gånger fyra meter. Landstinget hade i så fall kunnat använda koden 60651000 som betyder ”uthyrning av fartyg med besättning”.
– Det är väl en rimlig invändning. Skulle jag företräda dem skulle även jag försöka argumentera så, om det är så att detta medfört att företaget på grund av detta helt missat att uppmärksamma upphandlingen och därmed inte kunnat lämna anbud. Dock kan man inte veta hur en domstol kommer att döma.
Oavsett vilken kod som landstinget använt finns inget hinder vid upphandlingar att ange fler än en kod. Landstinget hade alltså mycket väl kunna ange båda koderna, eller ännu fler, för att undvika den uppkomna situationen.
– Det gör ingenting om man har med en felaktig kod så länge man även har med de rätta koderna, säger Daniel Lindgren.
När Daniel Lindgren till exempel annonserade ut upphandlingen av färjetrafiken i Hammarby sjöstad angav han sex CPV-koder.
– Jag brukar smacka på med koder. Anbudsangivarna kan ofta söka, eller prenumerera, på dem så de får information när det dyker upp intressanta upphandlingar. Ibland kan man se att upphandlaren bara använder en kod och dessutom felaktig, det är olyckligt för då finns risken att intresserade leverantörer missar att upphandlingen finns, säger Daniel Lindgren.