”Använd den kompetens och information som redan existerar, det finns massor”. Den uppmaningen ger skärgårdsbornas intresseorganisation Siko till landstinget gällande sjötrafikfrågan.
I ett ställningstagande om sjötrafikfrågan slår Sikos, Skärgårdens intresseföreningars kontaktorganisation, styrelse fast att Waxholmsbolaget har lyckats väl med sin uppgift. Historiskt sett. Nu däremot ser situationen annorlunda ut efter den havererade sjötrafikupphandlingen. I sitt ställningstagande listar föreningens styrelse en rad farhågor, alla med bäring i det förra upphandlingsförsöket. ”Viktigt om man framöver vill öka konkurrensinslaget är att undvika alltför stora trafikområden, som i den havererade upphandlingen. Risken för privat monopol blir annars uppenbar” skriver Siko.
Föreningen menar också att det aviserade Sjötrafikrådet, som ska inrättas inför en ny upphandling, behöver etableras snarast efter valet i höst, så att inte ”misstaget med bristande förankring skapar otydlighet och drabbar även kommande upphandlingar”.
– Det är lite oro i den politiska sfären, så det blir intressant att se vad som händer framöver. Vi vill inte se en havererad upphandling igen, säger Sikos ordförande Pia Södergren.
Enligt föreningen krävs nu tydlig struktur. Verksamheten behöver ledas av en politiskt tillsatt styrelse, i eget bolag och med egen vd. Anledningen är att trafiksystemet i skärgården är komplext, betydligt mer så än exempelvis bussar på land. Utvecklingen av skärgårdstrafiken sker dessutom bäst genom många små steg. Siko menar också att landstinget inte behöver gå över ån efter vatten denna gång:
– I den RFI som gjordes inför förra upphandlingen finns hur mycket bra material som helst, bland annat från Skärgårdens trafikantförening, Siko och flera andra aktörer. Och hos Waxholmsbolaget liksom andra entreprenörer som nu utför trafiken finns väldigt mycket kompetens, fortsätter Pia Södergren som vill se att information härifrån plockas in tidigt i processen.
Siko vill se ett antal upphandlingar, fler än tre delar som under senaste upphandlingsförsöket. Därmed möjliggör man för entreprenörerna att planera för nödvändiga investeringar i nya fartyg och för exempelvis miljö- och handikappanpassningar, utan att privata monopol uppstår.
Geografiska avgränsningar bör undvikas i den nya upphandlingen: ”Upphandla bemanning, båtar och båttrafik. Inte i första hand geografiska områden”, skriver föreningen.
Några svar på hur och när ett Sjötrafikråd blir till eller hur det ska se ut har landstinget ännu inte svarat på, Pia Södergren frågar sig:
– Vad ska det nya rådet ha för mandat? Redan i dag finns ju en sjötrafikberedning, som inte hade mycket att säga till om i förra upphandlingen. Är det något sådant de tänker sig nu så är det inte mycket idé med rådet.