
Tack vare lokal samlingskraft har den förfallna bryggan vid Värmdö skärgårdsskola färdigställts och kan nu användas. I tisdags började höstterminen och under veckan har eleverna fått inviga bryggan med att paddla kanot, segla och mycket mer.
Lagom till höstterminens start på Värmdö skärgårdsskola kan den renoverade skolbryggan användas för skolans verksamheter igen. Under den första skolveckan har lektionerna bestått av alltifrån segling till livräddning vilket mellan- och högstadieklasserna fått prova på. Specialläraren Tomas Blomberg har varit med och ordnat kanoter, jollar och lekar för eleverna.
– Vi har placerat ut kanoter och mindre segelbåtar för att komma igång och kunna använda den fina bryggan. I och med skolans skärgårdsprofil vill vi kunna använda båtar för att lära ut sjövett, sjösäkerhet och samarbete för att stärka sammanhållningen i klassen, förklarar Tomas Blomberg.
Hur känns det att nu kunna använda bryggan efter tiden som den varit avstängd?
– Jag säger bara äntligen. När jag började jobba här och såg bryggan, tänkte jag hur fantastiskt det är med en egen brygga för jollar och kanoter. Men tyvärr fick den inte användas på grund dess dåliga skick. Det har varit extremt frustrerande att släpa jollarna längre bort för att kunna sjösätta dem. Att det här har kommit till är bara att tacka alla inblandade för, säger Tomas Blomberg.
Bryggan står stadigt när ett 40-tal elever från årskurs sju skyndar med åror och flytvästar till kanoterna. De ska alla få vara med i en lek som går ut på att ta reda på vilka namn kanoterna har medan de är ute på vattnet. Längst ut på bryggan står Tomas Blomberg och förklarar hur aktiviteten går till:
– Varje kanot har en lapp med ett namn på sidan. Ni ska paddla runt i sjön och försöka ta reda på vilka namn respektive kanot har. Men samtidigt ska ni dölja ert eget för de andra i kanoterna utan att röra lappen. De som är snabbast och samlat flest namn får paddla tillbaka till bryggan och lämna in sin lapp. Men det viktiga är att ni har roligt.
Efter Tomas instruktioner paddlas det snabbt ut och plötsligt är sjön utanför Värmdö skärgårdsskola trafikerad med kanoter och jollar i jakt på namnlappar. Glädjerop ekar ut över vattnet till de elever som valt att stanna på land men som istället njuter av att se sina klasskamrater ha kul. Två som ännu inte hunnit sjösätta sin jolle är Niil Blomström Lepistö och Leonard Wiidh.
– Vi hade tänkt segla istället. Det är roligare än att paddla, det går för långsamt. Jag har seglat flera gånger förut men den här båten har jag bara åkt i en gång, säger Niil Blomström Lepistö.
Efter första kanoten med elever som kommit in med insamlade namn börjar allt fler lägga till vid bryggan. Längs bryggkanten trängs de små båtarna och elever som försöker ta sig upp på land. En av de som paddlat kanot för första gången är Destiny Omosigho som tillsammans med Martin Björnefeldt fokuserat mer på att kryssa runt i sjön än att samla namn till leken.
– Det var spännande att paddla. Det var lite läskigt i och med att det var första gången men det gick bra. Jag tycker det känns bra att få göra det här på en skoldag för då finns det fina människor som kan hjälpa till och visa hur en gör, säger Destiny Omosigho.
– Jag ser fram emot att kunna göra mer sånt här i framtiden. Vi har inte gjort det under tidigare lektioner och det är dessutom mycket roligare, berättar Martin Björnefeldt.
Text och foto: Daniel Diaz