KRÖNIKA. I måndagskväll tog Norrtäljes kommunfullmäktige beslutet som så många fruktat: Singö, Björkö-Arholma, Herrängs och Rånäs skolor läggs ner.
In i det sista kämpade bygdernas invånare för att rädda sina skolor men efter att Moderaterna slutit upp bakom den rödgröna majoriteten var i realiteten allt hopp ute.
Sedan flera år har Norrtäljes politiker grälat, och nervöst bytt åsikt, om småskolornas framtid. När den borgerliga alliansen hade makten fanns planer på att skrota upp till tio skolor. Då sade oppositionsrådet Ulrika Falk (S) nej till att lägga ner flera av dem, bland andra skolan i Rånäs. Nu har kommunalrådet Ulrika Falk (S) avvecklat samma skola. Och Centerpartiet, som ingick i den borgerliga alliansen 2012, gjorde vid den tidpunkten en plötslig kovändning. Dess gruppledare, Berit Jansson, drog sig till minnes att man gått till val på att värna bygdeskolorna och menade att väljarna skulle luras om man inte höll fast vid det. Vid valet 2014 visade det sig att hon även ville hålla fast vid makten varför Centerpartiet nu mer ingår i den rödgröna majoriteten. Lika lätt som partiet bytte allianskamrater bytte man åsikt i skolfrågan än en gång och i dag är nedläggningsbeslutet ett faktum.
Det är på grumliga bevekelsegrunder som Norrtälje kommun nu demonterar den egna glesbygdens förutsättningar. Det talas om svårigheter med att rekrytera lärare, att man vill säkra kvalitén i undervisningen och att elevunderlaget är för skralt på småskolorna. Det är utmaningar som andra skärgårdskommuner enträget jobbar med för att lösa på andra sätt vilket också Norrtälje klarat om bara viljan funnits.
För oavsett lärarbrist, höga kostnader och vikande skolresultat är det i slutändan de styrandes drivkraft och övertygelse som avgör politikens utformning.
När nu visionen om en levande glesbygd solkas stänker det också på Norrtäljes varumärke som en seriös skärgårdskommun. Än värre är att måndagens beslut skapar osäkerhet och sänder alarmerande signaler till alla som funderar på att flytta till kommunens öar: Norrtäljes politiker vill, eller förmår, inte inse hur oändligt viktiga småskolorna är för bygdernas utveckling och framtid.
Inom det internationella samarbetet European Small Islands Federation har situationen för skolorna på småöar i sex EU-länder jämförts. Gemensam nämnare för samtliga är att skolorna har en större betydelse än att endast vara skolor. De kan snarast beskrivas som ett slags nav där öarnas sociala och kulturella utveckling främjas.
Skolnedläggningarna i Norrtälje är ett debacle som riskerar att få långt större konsekvenser än vad beslutsfattarna kalkylerat med.