Både Vaxön och Tynningö drabbades av kraftiga förseningar med slamtömningen under hösten, efter bytet till en ny entreprenör. Men nu lovar Roslagsvatten att problemen ska vara åtgärdade.
Under hösten har Roslagsvattens nya entreprenör Swoosh, som tömmer slam från enskilda avlopp i Vaxholm, dels på fastlandet och dels på Tynningö, drabbats av stora förseningar. I slutet av oktober rapportade kommunen på sin hemsida att entreprenören jobbade sena kvällar, fram till klockan 22, för att komma ikapp förseningar i tidplanen på upp till fem veckor. Först vecka 44 var i princip alla tömningar klara.
Anledningen till eftersläpningen var enligt Klara Dalhielm, avfallshandläggare på Roslagsvatten, det faktum att entreprenören var ny i området.
– Det handlar om att fastigheterna är nya för entreprenören. Saker som att veta hur slambilen bäst kan parkeras och exakt var slamanläggningen finns på fastigheten tar tid för den nya entreprenören, jämfört med när en inkörd entreprenör gör det, säger hon.
Ett vanligt problem för personalen i slamtömningsbilen är att hitta själva anläggningen som ofta skyms under växtlighet eller föremål.
– Vi har uppmanat våra kunder att sätta upp skyltar vid anläggningarna, som ska vara väl synliga. Men tyvärr efterlevs inte det, vilket gör proceduren mer tidskrävande, säger Klara Dalhielm och fortsätter:
– Nästa säsong hoppas vi att det går snabbare. Vi har även infört ett nytt koordinatsystem tillsammans med entreprenören för att kunna hitta anläggningarna snabbare. Men det är ändå viktigt att kunden gör en uppmärkning på plats, eftersom det kan vara svårt att hitta även med koordinater.
En annan skillnad mot tidigare år är att intervallet då hämtning kan ske har kortats. Enligt Klara Dalhielm är syftet att:
– Ge kunderna bättre service, de får nu en mer specifik tidsangivelse. Tidigare kunde entreprenören komma någon gång under en fyraveckorsperiod, men den är nu nedkortad till två veckor. Då finns förstås även risken att man går över den tiden, då perioden är så kort, säger Klara Dalhielm.